Vierailulla Iiris-keskuksessa

http://www.nkl.fi/fi/etusivu
http://www.nkl.fi/fi/etusivu/iiris
Iiris-keskuksen tiloissa toimivat näkövammaisten liiton ja muutaman muun näkövammaisuuteen liittyvän yhdistyksen lisäksi palvelujen tarjojia:
Aktivo tarjoaa muun muassa akupunktiota,
fysioterapiaa, hierontaa, intialaista päähierontaa ja kalevalaista
jäsenkorjausta.
Aviriksessa on myynnissä laaja valikoima näkemisen
apuvälineitä.
Annansilmät-Aitta myy näkövammaisten valmistamia
tuotteita. Valikoimassa on muun muassa rottinkihuonekaluja, harjoja, koreja ja
sisustustuotteita.
NKL:n
omistama vammaishistoriallinen erikoismuseo
Näistä vierailimme Aviriksessa, Annansilmät-Aitassa ja museossa.
Näkövammaisille suunniteltu
Rakennus itsessään on jo nähtävyys, ja siihen
tullaan tutustumaan myös ulkomailta. Se on suunniteltu nimenomaan näkövammaisia
ajatellen ja pyritty tekemään siitä sellainen, että se olisi mahdollisimman
toimiva näkövammaisille. Erilaiset tekniset ratkaisut, kuten seinien ja
lattioiden materiaalien valinta, värien käyttö, tilojen korkeuserot ja
akustiikka on suunniteltu niin, että ne palvelisivat näkövammaisten tarpeita.
Asiaan vihkiytymätön ei välttämättä huomaa pienten yksityiskohtien
toiminnallista merkitystä ollenkaan, vaan pitää niitä vain visuaalisesti
mielenkiintoisina ja kauniina arkkitehtonisina ratkaisuina.
Esimerksi käytävän keskellä on erimateriaalista
oleva kaista, joka vie suoraan aulan toiseen päähän. Välillä on listoja, jotka
kertovat sivuavista reiteistä. Seinän vierellä kulkee kaide, jossa on
pistekirjoituslaattoja, jotka kertovat, mitä tiloja on matkan varrella.
Valaistus ei tule suoraan silmiin, vaan ohjataan seiniä pitkin lattiaan,
jolloin ei jää pimeitä nurkkia ja epämääräisiä katvealueita. Ovet on erotettu
seinästä erivärisellä listalla. Aulassa on opastetaulu, jossa on kuvaus
materiaaleista eri tiloissa. Niitä tunnustelemalla voi tutustua tiloihin ja
varmistaa oikean reitin. Aulan varrella oleva ruokasali oli korkeampi tila kuin
aula, joten akustiikka jo kertoi, milloin saavutaan ruokasaliin. Tosin opas
kertoi,että akustiikka on tällä hetkellä hieman liiankin kaikuva.
Miten ja missä voin auttaa?

Ensimmäisessä videossa kerrottiin näkövammaisen kohtaamisesta ja avun tarjoamisesta. Näkövammaisen tunnistaa helpoiten valkoisesta kepistä tai näkövammaismerkistä. Tosin kaikki näkövammaiset eivät käytä kumpaakaan.
Tilanteita, joissa näkövammainen voisi kaivata apua ovat tyypillisesti tien ylitys, bussin pysäyttäminen, pankkiautomaatin löytäminen tai tutun reitin yllättävät muutokset, kuten rakennustyömaan aiheuttamat poikkeusjärjestelyt. Videossa korostettiin, että apua kannattaa tarjota rohkeasti kysymällä, tarvitseeko näkövammainen apua. Puhua voi tavallisesti eikä ääntä tarvitse korottaa. Paras tapa näkövammaisen kohtaamisessa on kysyä ihmiseltä itseltään, miten voi auttaa ja millaista apua hän tarvitsee. Ei ole hyvä tehdä asioita näkövammaisen puolesta, vaan tehdä asioista sellaisia, että näkövammainen voi itse osallistua toimintaan.
Videoilla näytettiin havainnollisesti myös ote, jota tarjotaan. Näkövammaista ei tule tarttua kädestä kiinni, vaan tulee tarjota kyynärpäätä, johon näkövammainen voi itse tarttua. Opas kulkee edellä ja on hyvä kertoa sanallisesti, mitä edessä on tulossa. Näin opastettava voi ennakoida tulevaa ja kulkeminen sujuu helposti. Erityisesti portaissa pitää kulkea rauhallisesti edellä ja kertoa, mitä on tulossa, ollaanko menossa alas- vai ylöspäin vai onko tulossa tasannetta. Kun saavutaan uuteen tilaan on hyvä kertoa, millainen tila on, jotta opastettava saa yleiskuvan tilanteesta ja omasta sijainnistaan tilassa. Nämä videot, ja paljon muitakin, löytyvät youtubesta Näkövammaisten liiton ylläpitämältä youtube-kanavalta.
Näkövammaisena visuaalisorientoituneessa yhteiskunnassa
Oppaamme Raisa Ticklen on vaikeasti
heikkonäköinen ja oli kiinnostavaa kuulla hänen omista kokemuksistaan näkövammaisena.
Hän korosti, että näkövamman aste ei kerro vielä mitään näkövammaisen
toimintakyvystä. Siksi ei kannata tehdä mitään ennakkopäätelmiä siitä, missä ja
millaista apua kukin tarvitsee. Näkövammaisuus on vaikea asia, koska
yhteiskuntamme on hyvin näköorientoitunut ja visuaalinen. Näkövamma vaikuttaa
myös ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, sillä esimerkiksi katsekontaktin
ottaminen ei onnistu näkövammaisen kanssa. Raisa Ticklen sanoi itse huijaavansa
ihmisiä katsomalla kohti, vaikka katsekontaktia ei todellisuudessa
olekaan.
Yleisöstä kysyttiin, onko epäkohteliasta tai loukkaavaa kysyä näkövammaiselta, miten hän näkee tai kuinka vakava hänen näkövammansa on. Raisa Ticklen vastasi, että ainakaan ei kannata käyttää ilmausta vakava näkövamma, koska näkövammaisuus on osa ihmisen identiteettiä eikä ihminen osaa kuvitellakaan itseään toisenlaisena kuin on. Toisaalta näkövammaisen on vaikea selittää, miten näkee, sillä hän ei tiedä, mikä on normaalia näkemistä eikä hänellä ole vertailukohtaa.
Äänet ovat tärkeitä näkövammaiselle, joten on hyvä tuottaa ääntä, puhua ja kertoa, mitä tekee ja millainen ympäristö on. On myös tärkeää kertoa, kun lähtee tilanteesta, sillä näkövammainen ei tiedä sitä muuten. On parempi ilmaista itsensä äänen avulla kuin piiloutua yrittämällä olla mahdollisimman hiljaa. Tällainen toiminta voi olla jopa pelottavaa näkövammaisesta, jos yhtäkkiä huomaakin, että lähellä on joku, joka ei ole ilmaissut itseään millään tavalla. Hiljaa oleminen voi myös vaikuttaa siltä, että näkövammainen itse olisi jotenkin pelottava.
Yleisöstä kysyttiin, onko epäkohteliasta tai loukkaavaa kysyä näkövammaiselta, miten hän näkee tai kuinka vakava hänen näkövammansa on. Raisa Ticklen vastasi, että ainakaan ei kannata käyttää ilmausta vakava näkövamma, koska näkövammaisuus on osa ihmisen identiteettiä eikä ihminen osaa kuvitellakaan itseään toisenlaisena kuin on. Toisaalta näkövammaisen on vaikea selittää, miten näkee, sillä hän ei tiedä, mikä on normaalia näkemistä eikä hänellä ole vertailukohtaa.
Äänet ovat tärkeitä näkövammaiselle, joten on hyvä tuottaa ääntä, puhua ja kertoa, mitä tekee ja millainen ympäristö on. On myös tärkeää kertoa, kun lähtee tilanteesta, sillä näkövammainen ei tiedä sitä muuten. On parempi ilmaista itsensä äänen avulla kuin piiloutua yrittämällä olla mahdollisimman hiljaa. Tällainen toiminta voi olla jopa pelottavaa näkövammaisesta, jos yhtäkkiä huomaakin, että lähellä on joku, joka ei ole ilmaissut itseään millään tavalla. Hiljaa oleminen voi myös vaikuttaa siltä, että näkövammainen itse olisi jotenkin pelottava.
Tiedonsaannin esteettömyys
Tämän hetken ykkösprioriteetti Näkövammaisten
liitolla on tiedonsaannin esteettömyyden parantaminen. Esimerkiksi
verkkosivujen informaation välittyminen näkövammaiselle vaihtelee tosi paljon.
Näkövammaisten verkkosivujen lukemiseen tarkoitetut apuvälineet eivät tunnista
kaikkea tietoa ja monet verkkosivut on rakennettu tosi huonosti näkövammaisten
näkökulmasta. Näkövammaiset eivät saa palvelua verkossa samalla tavalla kuin
näkevät. Kuitenkin hyvin totetutettuina verkkosivut voisivat palvella
näkövammaisia ja helpottaa heidän arkeaan. Joidenkin virastojen, kuten Kelan,
sivut ovat melko hyvät ja myös näkövammainen pystyy käyttämään niitä, mutta
näin ei suinkaan ole kaikkien julkisten palvelujen verkkosivujen kanssa.
Tavoitteena on saada EU-direktiivi viranomaispalveluiden
esteettömyydestä.
Hyvä esteettömyys hyödyttää myös muita kuin näkövammaisia eikä siitä ole haittaa kenellekään. Esimerkiksi muistisairaat, afaatikot tai vanhukset voisivat hyötyä samoista ratkaisuista kuin näkövammaiset. Rakennustekniset ratkaisut, kuten ohjausraidat, auttavat esimerkiksi sairaalassa ketä tahansa löytämään oikeaan paikkaan. Raisa Ticklen kertoi matkustavansa nykyään mieluummin bussilla, koska Kampin matkakeskuksessa on hyvät opasteet ja kuulutukset, kun taas rautatieasema on aivan toivoton paikka näkövammaiselle.
Hyvä esimerkki epätasa-arvoisuudesta on se, että pankit eivät myönnä avainlukulistaa näkövammaiselle eikä niitä ole tehty pistekirjoituksella. Tämä vaikeuttaa ja tekee mahdottomaksi käyttää monia palveluita, sillä myös muihin kuin pankkipalveluihin tarvitaan nykyään pankin avainlukulistaa tunnistautumisessa. Myös kauppojen verkkosivuista voisi olla paljon hyötyä näkövammaiselle, jos ne olisi tehty ajatellen heidän tarpeitaan. Kaupassa käyminen ei ole ollenkaan yksinkertaista, jos ei ole käytössä avustajaa. Jos verkkosivut olisivat esteettömästi käytettävissä näkövammainen voisi rauhassa kotona tutustua tuotteisiin ja tehdä tilaukset kotoa.
Hyvä esteettömyys hyödyttää myös muita kuin näkövammaisia eikä siitä ole haittaa kenellekään. Esimerkiksi muistisairaat, afaatikot tai vanhukset voisivat hyötyä samoista ratkaisuista kuin näkövammaiset. Rakennustekniset ratkaisut, kuten ohjausraidat, auttavat esimerkiksi sairaalassa ketä tahansa löytämään oikeaan paikkaan. Raisa Ticklen kertoi matkustavansa nykyään mieluummin bussilla, koska Kampin matkakeskuksessa on hyvät opasteet ja kuulutukset, kun taas rautatieasema on aivan toivoton paikka näkövammaiselle.
Hyvä esimerkki epätasa-arvoisuudesta on se, että pankit eivät myönnä avainlukulistaa näkövammaiselle eikä niitä ole tehty pistekirjoituksella. Tämä vaikeuttaa ja tekee mahdottomaksi käyttää monia palveluita, sillä myös muihin kuin pankkipalveluihin tarvitaan nykyään pankin avainlukulistaa tunnistautumisessa. Myös kauppojen verkkosivuista voisi olla paljon hyötyä näkövammaiselle, jos ne olisi tehty ajatellen heidän tarpeitaan. Kaupassa käyminen ei ole ollenkaan yksinkertaista, jos ei ole käytössä avustajaa. Jos verkkosivut olisivat esteettömästi käytettävissä näkövammainen voisi rauhassa kotona tutustua tuotteisiin ja tehdä tilaukset kotoa.
Miten kohtaat näkövammaisen?
Positiivista Suomessa on se, että suhtautuminen
näkövammaisuuteen on joko neutraalia tai myönteistä. Ihmiset tarjoavat apua
melko helposti. Kiinnostava yksityiskohta oli tieto, että maahanmuuttajat
tarjoavat apua usein. Ticklen tiivisti näkövammaisen kohtaamisen ohjeet
kolmeen kohtaan:
- Kohtaa näkövammainen ihmisenä.
- Tarjoa apua. Kysy, miten voi auttaa ja tee
niin kuin hän toivoo.
- Iiris-Keskus auttaa, jos on
kysyttävää.
Totesimme yksissä tuumin, että vierailun anti oli yleissivistävää ja yleishyödyllistä ja että kaikkien tulisi tietää nämä asiat, sillä koskaan ei voi tietää, milloin on tilanteessa, jossa voisi itse auttaa jotakuta näkövammaista.
Celia-kirjaston äänikirjat myös muiden käytettävissä
Luennolla esiteltiin myös Celia -näkövammaisten kirjaston palvelut ja Aviris- apuvälinekeskuksen toimintaa. Erityisesti Celian palvelut olivat kiinnostavia, sillä heidän palveluitaan voivat käyttää muutkin kuin näkövammaiset ja käyttäjissä onkin paljon mm. lukivaikeukeuden takia hitaasti lukevia, joita äänikirjat hyödyttävät.
https://www.celia.fi/
Celia-kirjastossa on äänikirjoja kaunokirjallisuudesta ja peruskoulun ja toisen asteen oppikirjoista. Kaunokirjallisuuden lainaaminen on maksutonta kaikille, mutta oppikirjojen lainaaminen on maksullista. Palvelut kouluille ja opettajille ovat maksuttomia. Celia toimii yhteistyössä yleisten kirjastojen kanssa niin, että kirjastossa rekisteröidytään Celia-kirjaston asiakkaaksi ja lainaaminen tapahtuu sen jälkeen netin kautta. Rekisteröitymisen yhteydessä saadaan tunnukset, joilla voi lainata Celianetiin kirjautumalla. Rekisteröitymiseen ja asiakkuuteen ei tarvita mitään diagnooseja tai todistuksia esim. näkövammasta tai lukivaikeudesta, vaan riittää, kun kertoo, että äänikirjat hyödyttäisivät.
Kirjoja voi kuunnella suoraan selaimen kautta, jolloin Crome-selain toimii kaikkein parhaiten, tai mobiililaitteeseen voi ladata maksuttoman Pratsam reader -ohjelman, joka toimii sekä androidilla että iPadilla. Lisäksi on käytössä Daisy Trio -niminen ohjelma, jolloin näkyvissä on koko teksti ja lukemisen aikana on mahdollista seurata myös tekstiä. Tämä ohjelma on erityisen hyvä lasten kanssa käytettäväksi, sillä Daisy-kirjoissa on myös kuvia.
Oppari-palvelusta löytyvät maksulliset lukion ja toisen asteen oppikirjat äänikirjoina. Kirjat ovat hyviä esimerkiksi lukivaikeuksisille opiskelijoille. 2. asteen oppikirjat maksavat 20 € kappale. Jos jotain kirjaa ei ole palvelussa, siitä voi tehdä hankintaehdotuksen. Lisäksi Celiassa on Luetus-kirjoja ja koskettelukirjoja, jotka on tarkoitettu vain näkövammaisille.
Aviris-apuvälinemyymälä
Apuvälineiden tarvekartoitus
etenee yleensä niin, että ensin asiakas menee silmälääkäriin ja sen jälkeen
lääkäri tekee lähetteen silmäklinikalle, jossa tehdään kartoitus ja suositus
apuvälineistä. Valkoista keppiä ei tarvitse ostaa itse, vaan sen saa maksutta,
kun tarve on todettu. Työelämässä toimivan ja opiskelijan on helpompi
saada apuvälineisiin maksusitoumus ja esimerkiksi lukulaite Kelan kautta kuin
vanhusten. Valitettavaa on, että tällä hetkellä sairaanhoitopiirien välillä on
suuria eroja siinä, mitä apuvälineitä on mahdollista saada maksutta. Jos näkövamma on aiheutunut tapaturmaisesti, vakuutusyhtiö vastaa
apuvälineiden hankinnasta.

Apuvälinekaupassa sai kokeilla eri välineitä vapaasti. Myös valkoisia keppejä roikkui naulassa ja niitäkin oli monenlaisia. Kokeilin kävellä suoraa käytävää silmät kiinni kepillä tunnustellen ja huomasin, että se ei ollut ollenkaan helppoa, vaikka oli nähnyt käytävän etukäteen ja muistin sen. En tunnistanut tuolin jalkaa enkä listaa enkä osannut arvioida kulkemaani matkaa ollenkaan. Kyllä olisi harjoittelemista, jos joutuisi opettelemaan kulkemista kepin kanssa.
Teksti ja kuvat:
Satu Inkala
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKesällä Helsinki otti käyttöön uudet lipunmaksuautomaatit metrossa. Näitä ei ollut suunniteltu ollenkaan näkövammaisia ajatellen. Automaatit eivät puhu eikä näkövammaisen ole muutenkaan niitä mahdollista käyttää. Luin tästä Hesarista. Näkövammaisten liitto muistaakseni teki tästä jonkin valituksen. (Satu)
VastaaPoistaVierailu Iiris-keskuksessa oli tosi avartava kokemus. Jäin jälkeenpäin pohtimaan näkövammaisen elämää ja rajoituksia siinä. Toisaalta pohdin myös apuvälineiden ja tuen merkitystä näkövammaisen elämässä ja sitä, kuinka paljon siihen oli panostettu, se on todella TÄRKEÄ JUTTU!(Pia)
VastaaPoista