AISTIVAMMAISUUDEN TUKEMINEN OPPIMISESSA
Tässä blogissa lähestymme aistivammaisuuden tukemista oppimisessa
esteettömyyden, arvioinnin sekä menetelmien ja välineiden näkökulmasta.
Ihmisellä on kahdeksan
eri aistia. Näitä eksteroseptiivisia aisteja ovat näkö, kuulo, tunto, haju ja
maku. Ihmisellä on myös kaksi proprioseptiivista aistia, jotka kertovat kehon
asennosta ja liikkeestä sekä painovoimasta, pään liikkeistä ja tasapainosta.
Lisäksi pystymme aistimaan sitä, mitä kehomme sisällä tapahtuu. Tätä aistia
kutsutaan viskeraaliseksiaistiksi. (Ayres, 2008, 74 - 75)
Aistivammaisuuden
näkökulmasta työelämän tai oppilaitosten tilojen tulee olla esteettömiä.
Esteettömyydellä ei tarkoiteta ainoastaan liikkumisrajoitteita, vaan sillä
tarkoitetaan palvelujen saatavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon
ymmärrettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseään koskevaan
päätöksentekoon. (Invalidiliitto, 2016)
Oppimisvaikeuksien
arviointi on opetuksessa ja oppimisessa tärkeä osa-alue oppijan kehittymisen
kannalta, koska oppija saa palautetta oppimisprosessista. Hän kykenee
tunnistamaan palautteen kautta omat kehittymistarpeensa. Arvioijan
on käytettävä menetelmiä, joilla oppija kykenee osoittamaan osaamisensa
mahdollisimman hyvin. (Kuuloavain, 2015)
Oppilaitosten ja
koulujen ilmanvaihdossa on otettava huomioon hajuste- ja kemikaaliyliherkät
oppijat, mikä on kasvava ongelma Suomessa. (Eske, 2015)
ESTEETTÖMYYS
Esteettömyydessä ei ole
kyse vain liikkumisen esteettömyydestä. Siinä otetaan huomioon myös esimerkiksi
näkemiseen, kuulemiseen, kommunikaatioon ja sähköiseen viestintään liittyvät
asiat. Esteettömyys merkitsee turvallisuutta ja laatua. Se kertoo
ajattelutavasta, oikeista asenteista ja erilaisuuden huomioon ottamisesta.
Esteetön ympäristö ei erottele ihmisiä heidän toimintakykynsä perusteella. Esteettömyydessä
on yksinkertaisesti kyse ihmisten erilaisuudesta ja erilaisuuden
huomioonottamisesta rakennetun ympäristön suunnittelussa ja toteuttamisessa. (Eske,
2015)
6 § Koulutuksen
järjestäjän velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta
Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on arvioitava
yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin
toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi.
Edistämistoimenpiteiden on oltava oppilaitoksen toimintaympäristö, voimavarat
ja muut olosuhteet huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja
oikeasuhtaisia.
Koulutuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaitoksella on
suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on varattava
oppilaille ja heidän huoltajilleen sekä opiskelijoille tai heidän edustajilleen
mahdollisuus tulla kuulluiksi edistämistoimenpiteistä.
(Finlex, 2014)
MENETELMÄT, VÄLINEET JA ARVIOINTI
Parhaatkaan opetusmenetelmät eivät auta, mikäli ne eivät huomioi oppijan
elämäntilannetta, kykyä, taitoja ja valmiuksia. (Keskuspuisto, 2015)
Opetusmenetelmät ovat
ratkaisevasti muuttuneet aikojen kuluessa. Tietomäärä on lisääntynyt valtavasti
ja samoin tietotekninen kehitys on tuonut mukanaan uusia väyliä oppia.
Nykytilanteessa korostuu tiedonhankintamenetelmien sekä tiedon käsittelyn
taidot.
Opetusmenetelmiä on tänä
päivänä monia, kuten monimuoto-opetus, lähiopetus, verkko-opetus, yksilöllinen
opetus, pari- ja ryhmätyöt, yhteistoiminnallinen opetus jne. On muistettava
kuitenkin, että kaikki edellä mainitut ovat vain menetelmiä. Tärkeintä edelleenkin
on oppijan yksilöllinen oppimisprosessi ja sen tukeminen. Hienoimmatkaan
opetusmenetelmät eivät lisää oppimistuloksia, mikäli ne eivät huomioi oppijan
senhetkistä sisäistä tilaa; oppijan kykyä, taitoja, valmiuksia, elämisen
vaiheita.
On vaikeaa suositella
jotain tiettyä opetusmenetelmää sokeiden ja heikkonäköisten opettamiseen.
Tärkeintä on kriittisesti pyrkiä tarkastelemaan menetelmän soveltuvuutta
oppimistilanteeseen. Näkövammaisen lapsen tulee saada tutkia ympäristöään
kaikkien aistien avulla (Näkövammaliitto, 2015). Vaarana on, että
opettaja yrittää liian monen menetelmän kautta opettaa asiaa, jolloin
kokonaisuus jää sekavaksi ja oppijalle saattaa tulla vastenmielisyys koko
opetettavaa asiaa kohtaan. (Keskuspuisto, 2015)
Huonokuuloisen opiskelijan
opinnoissa etenemistä voidaan tukea mm. opiskelutekniikkojen
opettamisella, opetustilan muokkaamisella kuulemista edistäväksi,
kiinnittämällä huomiota opiskelijan istumapaikkaan, puhumalla selkeästi ja
kuuluvasti, erilaisten teknisten apuvälineiden kuten tietokoneen ja kännyköiden
avulla, opetusteknisten ratkaisujen kautta esimerkiksi antamalla materiaalia
ennen tunteja ja myös antamalla valmiita muistiinpanoja. ( (Miettinen;Piha;&
Pynnönen, 2009, 73 - 74)
Yksi aistiherkkyyden
muoto on sensorinen integraatio häiriö eli aistin käsittely ongelmat. Häiriöstä
puhutaan silloin, kun lapsen ongelmat ovat sellaisia, että ne estävät lasta tai
aikuista suoriutumasta niistä jokapäiväisistä asioista, joista hän
haluaisi suoriutua, hänen pitäisi suoriutua tai hänen oletetaan ikänsä
perusteella suoriutuvan. (Sity, 2015)
Sensorinen integraatio
häiriötä kärsivän oppijan oppimista voidaan helpottaa selkeyttämällä
oppimistilanteita. Kun opettajalla on tieto oppijan oppimisen haasteista ja
rajoitteista, hän pystyy tukemaan ja helpottamaan oppimisprosessia. Oppija
motivoituu kun kokee onnistumista opinnoissaan.
Olemme huomanneet omassa
työssämme, että erittäin tärkeää hyvien menetelmien lisäksi on opettajan oma
asenne opiskelijaa kohtaa. Tämä tarkoittaa positiivista suhtautumista,
kannustamista sekä hyväksynnän osoittamista oppijalle opintojen aikana. Etenkin
hyvä ryhmäyttäminen luo opintojen alussa hyvän pohjan positiiviselle
oppimisilmapiirille.
Kuulovammainen
opiskelija tarvitsee tukea opiskelussaan ja hänen onkin mahdollista saada
esimerkiksi tulkkauspalvelua Kelalta tai apua erilaisten apuvälineiden
hankintaan. Apuvälineet ovat tärkeä osa tukikeinoja, näiden lisäksi tarvitaan
opettajan antamaa tukea päivittäisissä opiskelutilanteissa. (KELA,
2016)
Tulevaisuuden 2+1
suunnitelmat muuttavat ammatillista koulutusta enemmän työelämässä tapahtuvaksi
ja se asettaa myös aistivammaisten näkökulmasta katsottuna työelämälle
erityisiä vaatimuksia.
Työpaikkojen tulee olla esteettömiä
niin rakennetun ympäristön kuin ilmapiirin kannalta ja siellä tulee kiinnittää
enemmän huomiota esimerkiksi apuvälineisiin. Esimerkiksi
kuulovammaisen nuoren apuvälineitä työpaikalla voivat olla FM-laite,
iduktiosilmukka tai puhelunvahvistin ja tiedottamisessa ja ylipäätään
tiedonkulussa tulee huomioida kuulovammaisen tarpeet entistä paremmin. (Vates,
2016)
RAHOITUSTUET
Kun sairaus tai vamma
haittaa selviytymistä opinnoista, opiskelun helpottamiseksi voidaan myöntää
apuvälineitä (esim. lukutelevisio, piste- ja isonäyttöjä sekä
atk-laitteistoja). (KELA, 2016)
Lainatut lähteet
Ayres, A. J. (2008). Aistimusten aallokossa - sensorinen
integraation häiriö ja terapia. Juva: PS-kustannus.
Eske. (1. 1 2015). Esteetön. Haettu 3. 8 2016 osoitteesta
Esteetön: www.esteeton.fi
Finlex. (2014). Finlex. Haettu 3. 8 2016 osoitteesta Finlex:
www.finlex.fi
Invalidiliitto. (1. 1 2016). Invalidiliitto.fi. Haettu 3. 8
2016 osoitteesta Invalidiliitto.fi: www.invalidiliitto.fi
KELA. (1. 8 2016). www.kela.fi. Haettu 3. 8 2016 osoitteesta
Aistivammat ja tuet: www.kela.fi
Keskuspuisto. (2015). Keskuspuisto. Haettu 3. 8 2016
osoitteesta www.keskuspuisto.fi
Kuuloavain. (1. 1 2015). Kuuloavain.fi. Haettu 3. 8 2016
osoitteesta Kuuloavain.fi: www.kuuloavain.fi
Miettinen, K.;Piha, L.;& Pynnönen, P. (2009). Erilaisille
oppijoille erilaista opetusta. Teoksessa Ammatillisen opettajan käsikirja. (J.
Helander, Toim.) Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu.
Näkövammaliitto. (1. 1 2015). Näkövammaliitto. Haettu 3. 8 2016
osoitteesta Näkövammaliitto:
http://www.nkl.fi/fi/etusivu/kuntoutus/lapset/tietoa/toiminnallisen
Sity. (2015). Sity. Haettu 3. 8 2016 osoitteesta
http://www.sity.fi/sensorinen-integraatio/hairio/
Vates. (1. 1 2016). Vates. Haettu 3. 8 2016 osoitteesta
Vates: http://www.vates.fi/
Tämän tehtävän kautta olen saanut paljon uutta tietoa näkö- ja kuulovammaisten apuvälineistä ja osaisin nyt ainakin etsiä tietoa ja hankkia apuvälineitä, jos oppilaitokseen tulisi tällainen opiskelija. Olin oikeastaan aika onnekas, että satui juuri tähän ryhmään, jolle tuli tämä aihe, sillä tästä tiesin etukäteen ehkä kaikkein vähiten. (Satu)
VastaaPoistaLöysin kerrassaan hyvän linkin aiheeseen liittyen Kuuloliiton sivuilta. Se on opas, se käsittelee huonokuuloisen opiskelijaa ammatillisessa koulutuksessa ja lukiossa. Tässä linkki: file:///C:/Users/Satu/Downloads/huonokuuloinen_opiskelija_lukiossa_ja_ammattikoulussa%20(1).pdf
VastaaPoistaSivustolla http://www.kuuloliitto.fi/fin/kuuloliitto/materiaalipankki/esitteet_ja_oppaat/
on muitakin hyviä oppaita!
(Satu)
Tehtävä auttoi ymmärtämään näkö- ja kuulovammaisen elämää helpottavista apuvälineistä ja niiden mahdollisuudesta opiskelun tukena. (Pia)
PoistaTässä kommentoi Mari Mäki-Antin ohjaava ope.
VastaaPoistaKattavat lähdeaineistot ja ohjeistuksia on moneen lähtöön! Suurelta osin varmasti hyviä ja toimivia, mutta kehottaisin joitain niistä tarkastelemaan kriittisestikin - vaikka en tosin tiedä, kuuluiko tämä suoranaisesti tehtäväänne. Siihen kuitenkin kannustaisin. Esim. tuolla Aistivammaisen tukeminen oppimisessa/ Menetelmät, välineet, arviointi –luvussa mainitaan tukitoimena huonokuuloiselle valmiiden muistiinpanojen antaminen. Tämä mielestäni vähän kyseenalaista, sillä jos opiskelijalla yksi aisti vähemmän käytettävissä ja hänelle annetaan vielä valmiit muistiinpanot, jää omakohtainen asian prosessointi aika vähälle. Ehkä tuo kiinnitti huomioni, kun se on kirjoitettu aiemmin aika moneen HOJKSiinkin, mutta ns. tukitoimena joka tapauksessa vähän kyseenalainen. Apuvälineitähän sitten heikosti kuuleva voi kyllä saada ja tarvitseekin omaehtoisten muistiinpanojen teon tueksi. (Tuisku)