Käsitteet ja määritelmät

MITÄ AISTIVAMMAISUUS TARKOITTAA JA MITEN SE ILMENEE?

Kuka on näkövammainen?
Heikkonäköinen vai sokea?




Näkövammaisten liiton nettisivuilta löytyy tietoa näkövammaiseksi määrittelemisestä.  Siellä kerrotaan, että virallisen määrityksen näkövammaisuudesta tekee aina silmälääkäri ja se perustuu Maailman terveysjärjestön WHO:n luokitukseen, jossa otetaan huomioon mm. näöntarkkuus ja näkökentän puutteet. (Näkövammaisten liitto ry/Näkövammaisuuden määritys.) 

Näkövammaiseksi ei luokitella ihmistä, jonka näkö voidaan korjata silmälaseilla normaaliksi niin, että edes toisessa silmässä on normaali näkö. Tarkemmin määritellään näön tarkkuutta ja silmälaseilla korjaamista määritellään näin: Näkövammaiseksi määritellään henkilö, jonka paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on heikompi kuin 0,3, ja sokeaksi jos paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on alle 0.05 tai näkökenttä supistunut halkaisijaltaan alle 20 asteeseen, tai jos toiminnallinen näkö on jostain muusta syystä vastaavalla tavalla heikentynyt. (Näkövammaisten liitto ry/Näkövammaisuuden määritys; Malm - Matero - Repo - Talvela 2006: 298.)

Näkövammaiset voidaan jakaa kahteen ryhmään: heikkonäköisiin ja sokeisiin. Tämä jako on siinä mielessä harhaanjohtava, että oikeastaan on kyse jatkumosta, jonka toisessa päässä ovat lievästi heikkonäköiset ja toisessa vaikeasti sokeat. Heikkonäköiset ihmiset voivat nähdä eri tavoin: ihminen ei näe lukea, mutta pystyy liikkumaan ilman valkoista keppiä tai jäljellä olevan tarkan näön avulla ihminen kykenee lukemaan, mutta ei näe ympäristöään. Heikkonäköisyyteen liittyy usein myös hämäräsokeutta ja häikäistymisherkkyyttä. (Näkövammaisten liitto ry/Näkövammaisuuden määritys; Ticklen 2016; Malm - Matero - Repo - Talvela 2006: 298.)

Täydellinen sokeus on harvinaista. Sokeat voivat nähdä valon ja jopa hahmoja. Toiminnallisesti sokeaksi määritellään henkilö silloin, kun hän on menettänyt mm. suuntausnäön vieraassa ympäristössä sekä lukunäön tavanomaisessa mielessä, mutta hän saattaa pystyä lukemaan erityisapuvälineiden kuten lukutelevision avulla. (Näkövammaisten liitto ry/Näkövammaisuuden määritys.)

Näkövammaisuuden aste ei sinänsä kerro vielä mitään näkövammaisen toimintakyvystä. Siksi ei kannata tehdä mitään ennakko-oletuksia henkilöstä pelkästään sen perusteella, miten näkövammaisuuden aste on määritelty. Se, missä, miten tai millaista apua näkövammainen tarvitsee, riippuu siitä, millaiset taidot selviytymiseen näkövammaisella on ja miten hän on oppinut hyödyntämään apuvälineitä. (Ticklen 2016.)

Näkövammaisuuden aiheuttajista ja näkövammaisten määristä
Näkövammaisuuden yleisin aiheuttaja Suomessa on silmänpohjan rappeuma. Muita aiheuttajia aikuisiällä ovat diabetes, glaukooma eli silmänpainetauti ja perinnölliset silmänpohjan rappeumat. Lapsilla yleisimmin näkövammaisuutta aiheuttavat synnynnäiset kehityshäiriöt ja keskosuus. Näkövammaisuus voi syntyä myös tapaturman tai onnettomuuden seurauksena. (Näkövammaisten liitto ry/Näkeminen janäkövammaisuus/Aiheuttajia; Malm - Matero - Repo - Talvela 2006: 302 - 307.)

Kaihin aiheuttama sokeus on Suomessa vähäistä, sillä kaihia pystytään nykyään hoitamaan leikkauksilla hyvin. Muualla maailmassa kaihi on edelleen yleinen näkövammaisuuden aiheuttaja. (Näkövammaisten liitto ry/Näkeminen ja näkövammaisuus/Aiheuttajia; Malm - Matero - Repo - Talvela 2006: 302 - 307.)

Tällä hetkellä näkövammaisia on Suomessa noin 50 000 – 60 000. Tähän lukuun sisältyvät kaikki näkövammaiset lievästi heikkonäköisistä vaikeasti sokeisiin. Suurin osa heistä on vanhuksia. Näkövammaisia lapsia Suomessa syntyy noin 50 – 100 vuosittain. Suurimmalla osalla heistä on myös jotain muuta kehitysvammaisuutta. (Ticklen 2016.)

Näkövammaisuuden ilmeneminen 
Näkövammaisuus voi ilmetä eri tavoin:

1) Näön tarkkuudessa voi olla ongelmia. Tällöin näkövammaisen on vaikea erottaa yksityiskotia.
2) Näkökentässä voi olla puutteita. Näitä ovat näkökentän keskeinen puutos, putkimainen näkökenttä, toiminnallisesti epätasainen näkökenttä, näkökentän toisen puoliskon puutos. Näistä on havainnolliset kuvat Näkövammaisten liiton sivuilla osoitteessa: http://www.nkl.fi/fi/etusivu/nakeminen/miten_nv_ilmenee.
3)  Kun ongelmia on kontrastien erotuskyvyssä, näkövammaisen on vaikea erottaa vierekkäisten pintojen vaaleusaste-eroja. Tällöin hahmojen, muotojen ja pintojen havaitseminen vaikeutuu.
4) Värinäön vaikeuksissa värien havaitsemisessa on ongelmia.
5) Etäisyyksien havaitseminen ja arvioiminen voi olla vaikeaa, kun silmän mukautumiskyky on heikentynyt.
6) Silmien sopeutuminen valaistuksen muutoksiin on tavallista näkövammaisilla. Se ilmenee erityisesti siirryttäessä ulkoilmasta sisätilaan. Toisaalta myös häikäsyongelmat päinvastaisessa tilanteessa ovat tavallisia.
7) Erilaiset silmälihasten toiminnan poikkeavuudet ovat tavallisia. Nämä vaikeuttavat mm. etäisyyksien arviointia.
(Näkövammaisten liitto ry/Näkeminen ja näkövammaisuus/Miten näkövammaisuus ilmenee?; Malm - Matero - Repo - Talvela 2006: 300 - 302.)

Näkövammaisuuden aiheuttamia ongelmia
Näkövamma aiheuttaa ongelmia liikkumisessa ja asioimisessa ja ympäristön hahmottamisessa. Ympäristön hahmottamisessa vaikeuksia on etäisyyksien hahmottamisessa ja arvioimisessa, tasoerojen havaitsemisessa. Esimerkiksi portaita voi olla vaikea erottaa muusta lattiasta, jos niitä ei ole merkitty erikseen. Värieroja on vaikea nähdä, jos värien kontrastit eivät ole riittävän isot. Tämä vaikuttaa tilan hahmottamiseen ja etäisyyksien arviointiin. Valaistuksen muutos tuottaa usein hankaluuksia, koska silmä ei sopeudu riittävän nopeasti. Tällöin voi ilmetä hämäräsokeutta tai häikäistymistä. Näkökenttä voi olla puutteellinen, esimerkiksi hyvin kapea. ja (Näkövammaisten liitto ry/Näkeminen ja näkövammaisuus/Näkövamman aiheuttamia ongelmia; Ticklen 2016.)

Rakennusteknisillä seikoilla voitaisiin vaikuttaa moniin asioihin huomattavasti, jos nämä seikat otettaisiin huomioon jo rakennusvaiheessa ja tehtäisiin esimerkiksi materiaalivalinnat näkövammaisten tarpeet huomioiden. Iiris-keskuksessa eli näkövammaisille tarkoitettuja palveluita tarjoavassa rakennuksessa näin on tehty ja rakennukseen tullaan tutustumaan ympäri maailmaa. Tämän tyyppistä rakentamista pitäisi suosia myös muualla kuin tällaisessa keskuksessa. Mikään ratkaisu ei vaikeuta näkevien toimintaa rakennuksessa vaan päinvastoin ratkaisuista on etua myös näkeville. (Ticklen 2016.)

Näkövammaisuus vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin ja vuorovaikutukseen toisten kanssa. Näkövammaisen on vaikea tunnistaa ihmisiä ulkonäön perusteella. Eleiden ja ilmeiden havaitseminen on vaikeaa. Katsekontaktin puuttuminen vaikuttaa vuorovaikutukseen, mutta sen havaitseminen ja siihen vastaaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Näkövammaisen on vaikeampi ottaa kontaktia toiseen ihmiseen kuin näkevän ja kontaktin ylläpitäminen tuottaa myös ongelmia. (Näkövammaisten liitto ry/Näkeminen ja näkövammaisuus/Näkövamman aiheuttamia ongelmia; Ticklen 2016; Malm - Matero - Repo - Talvela 2006: 316 - 317.)

Teksti: Satu Inkala

Lähteet:
Malm, Marita - Matero, Marja - Repo, Marjo - Talvela, Eeva-Liisa 2006: Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. WSOY, Helsinki/Porvoo. 
Ticklen, Raisa 2016: Opastus ja luento Iiris-keskuksessa 7.6. 

Kuulomonivammaiset eli kuurosokeat 
Kuurosokeudella tarkoitetaan kuulo- ja näkövamman yhdistelmää. Kuurosokeilla on oma yhdistys Suomen kuurosokeat ry. Se vastaa palveluiden järjestämisestä ja edunvalvonnasta.

Kuurosokeuden syynä voi olla mm. äidin raskauden aikana sairastama vihurirokko. Kuurosokeus voi olla perinnöllistä tai se voi olla tapaturman aiheuttamaa. Vanhuuteen liittyy myös kuulon ja näön heikkenemistä. Yksi tärkeimmistä kuurosokeuden aiheuttajista on perinnöllinen Usherin oireyhtymä, jossa on joko sisäkorvakuurous tai kuulon heikentymä ja lisäksi näkövamma.

Lähteet:

Malm, Marita – Matero, Marja – Repo, Marjo – Talvela, Eeva-Liisa 2006: Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. WSOY. Porvoo.


 

AISTIVAMMAISUUS / KUUROUS






1800-luvulla aistivammaisiksi Suomessa luettiin sokeat, kuurot ja tylsämieliset (Moberg ym. 2009/2015, 29). Kuurojen opetustoiminta käynnistyi 1800-luvun puolessa välissä, noin kaksi vuosikymmentä tämän jälkeen alkoi sokeiden opetus.  Ensin kuurojen opetus oli viittomakielistä, oralistinen eli puhemenetelmän käyttö yleistyi 1800-luvun loppupuolella ja oli käytössä 1960-luvulle saakka (Salmi 2008, 10-19; Kuurojen museo). Viittomakielinen -termin käyttö yleistyi 1990-luvulla, ja kuurot nähtiin vähemmistöryhmän edustajina (Salmi 2008, 10).

Kuurouden / kuulovamman aiheuttajia
  • Synnynnäinen
  • Korvan, kuulohermon tai keskushermoston vauriot/sairaudet
  • Ikääntyminen
  • Melu
  • Sairaudet (esim. otoskleroosi, menieren tauti, usherin oireyhtymä, krooninen välikorvatulehdus, aivokalvontulehdus, kuulohermon kasvaimet). (Lähde: Kuurohansa; Pekkarinen & Rouhiainen 2014, 3)

Kuurouden yleisyys
  • Maailmassa on noin 70 miljoonaa kuuroa ihmistä. (Kuurojen Liitto ry., 30)
  • Kuuroja suomalaista on noin 0,8 promillea väestöstä, vuosittain syntyy 25-30 kuuroa vauvaa, yhteensä Suomessa on noin 750 000 kuulovammaista henkilöä (Kuurojen Liitto ry., 3; Pekkarinen & Rouhiainen 2014, 2)
  • Kuuroista 90% syntyy kuuleviin perheisiin. (Kuurojen Liitto ry., 8)
  • 30–40 %:lla kuulovammaisista lapsista kärsi liitännäisvammoista (Kuuloavain.fi)

Suomessa Kuurojen Liitto ry. ajaa etupäässä viittomakielisten kuurojen asiaa ja Kuuroliitto ry. huonokuuloisten ja kuuroutuneiden asiaa. 

Suomen kuurosokeat ry. toimii kuurosokeiden ja kuulonäkövammaisten puolesta. (Kuurojen Liitto ry., 34)


Kuurouden ilmeneminen 



Kuulovammainen henkilö kärsii kuulonalennuksesta, mutta pystyy kommunikoimaan puheen avulla:
  • lievä huonokuuloisuus (osittainen kuulovamma, mutta henkilö kuulee osittain ja/tai pystyy kommunikoimaan kuulokojeen avulla käyttäen tukena huulioikolukua)
  • kuurous (henkilö on menettänyt kuulonsa puheen oppimisen jälkeen, saa apua tukimenetelmistä kuten tekstitulkkauksesta, viitotusta puheesta, tai sisäkorvaistutteesta)
Kuuro (syntymästään tai varhaislapsuudesta kuuro, kommunikoi pääasiassa viittomakielellä). (Lähde: Kuuro Liitto ry.)


Kuurouden / kuulovaurioiden aiheuttamia ongelmia
  • Kuulemattomuus
  • Vaikeus kuunnella selkeästi
  • Kielen kehittymisen ja lukemisen, kirjoittamisen, oppimisen ja viestinnän ongelmat
  • Korvien tukkoisuus
  • Keskustelun seuraamisen ja sanojen kuulemisen vaikeudet
  • Keskusteluun osallistumisen ja puhumisen ongelmat
  • Korvan soiminen
  • Sosiaalinen / henkinen kuormittavuus
  • Päivittäisen asioinnin vaikeutuminen (esim. kaupassakäynti, liikkuminen ulkona jne.) (lähde: Kuulohansa; Kuuroliitto ry.; Pekkarinen & Rouhiainen 2014, 3-4)


Lähteet:
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H., Vehmas, S., 2009 / 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: WSOY oppimateriaalit.

Salmi, E. 2008. Kielelliset käänteet kuurojen opetuksessa. Teoksessa: Kivirauma, J. (toim.) 2008. Muuttuvat marginaalit. Näkökulmia vammaistutkimukseen. Kehitysvammaliitto.

Internetlähteet:
Kuuloavain.fi. Kuulovian liitännäisvammat. Viitattu: 31.07.2016. Saatavana: http://kuuloavain.fi/info/kuulo-ja-kuulovammat/kuulovian-liitannaisvammat/

Kuulohansa. Kuulovauriot ja niiden syyt. Viitattu: 31.07.2016. Saatavana: http://www.kuulohansa.fi/kuulovauriot.htm

Kuurojen museo. Oralismin aika. Pitkä oralismin aika. Viitattu: 30.07.2016. Saatavana:  http://www.kuurojenmuseo.fi/?p=720&lang=fi

Kuuloliitto ry. Erilaiset kuulovammat. Viitattu: 40.07.2016. Saatavana: http://www.kuuloliitto.fi/fin/kuulo/huonokuuloisuus/erilaiset_kuulovammat/

Kuurojen liitto ry. Kysymyksiä & vastauksia kuuroudesta & viittomakielestä. Viitattu: 31.07.2016. Saatavana:  www.kuurojenliitto.fi/fi/file/33/download?token=01bPbKLR

Pekkarinen, J. & Rouhiainen J. 2014. Opas kuulovammaisen potilaan hyvään kohtaamiseen hoitotyössä. Viitattu: 31.07.2016. Saatavana: https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/82816/Pekkarinen_Johanna_Rouhiainen_Jenna_opas.pdf?sequence=3




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti