MITÄ INKLUUSIO ON?
Inklusiivinen opetus tarkoittaa
yksinkertaistaen sitä, että jokaiselle suodaan mahdollisuus opiskella omassa
lähikoulussaan, oppimisvaikeuksista riippumatta (ns. lähikouluperiaate ja
oppilaan edun mukaisuus). Inkluusion taustalla vaikuttaa ajatus ihmisten yhdenvertaisuudesta,
yhtäläiset oikeudet opiskeluun mainitaan esimerkiksi YK:n ihmisoikeuksien
julistuksessa (1948), lapsen oikeuksien julistuksessa (1989), vammaisten
oikeuksien yhdenvertaisuutta koskevissa yleisohjeissa (1994) ja Unescon
julkilausumassa (UNESCO 1994). (Kaikkonen 2010,12-13.)
Pohjoismaissa on vallinnut jo
1960-luvulta lähtien normalisaatioperiaate, jonka mukaan vammaisten
kouluympäristön ja -kokemusten tulee olla mahdollisimman samankaltaisia kuin
muillakin ihmisillä. Siitä johtuen tämän päivän Pohjoismaiset
koulutusjärjestelmät ovat jo lähtökohdiltaan hyvin inklusiivisia. Ajan myötä
yleisten käsitysten ja ihmisten asenteiden muuttuminen vammaisuutta kohtaan
sekä inkluusiota puoltava tutkimustieto ovat osaltaan siivittäneet kehitystä kohti
yhteistä koulua (Moberg ym. 2009/2015, 77-79).
Erityispedagogiikassa suunnittelun
lähtökohtana on yksilö ja hyväksytyksi tulemisen tunne. Tätä puoltaa
inklusiivinen koulu, jossa oppimisvaikeuksia omaavat oppilaat pyritään sijoittamaan normaalin
yleisopetusryhmään. Heterogeeninen ryhmä kehittää oppilaiden sosiaalista
vastuuta ja vähentää sosiaalisten luokkaerojen syntymistä, joilla voi olla
negatiivisia vaikutuksia yhteisöön. (Lakkala 2009/2012, 216; Ikonen 2009/2012,
15.)
Moberg ym. mukaan ikluusioon liittyy
oleellisesti intervention käsite, jolla tarkoitetaan oppimisvaikeuksiin
puuttumista tietyn, tutkitun menetelmän avulla. Tuki voi olla myös
avustajapalveluiden käyttöä, tai pelkkä esteetön kouluympäristö. Inkluusion
vaikutus ilman intervention käyttöä voi aiheuttaa jopa kielteisiä seurauksia
oppilaan oppimiselle. (Moberg ym 2009/2015,78; Werstas) Koska luokkahuoneissa
opiskelee samaan aikaan erilaisia oppilaita, inklusiivinen koulu lisää tarvetta
erityisopetukselle ja yhteisopettajuudelle.
Aistivammaisten
inklusiivinen opetus
Aistivammaisia,
eli näkö- tai kuulovammaisia opiskelijoita on alle 2% kaikista
erityisoppilaista, joita Suomessa on yhteensä noin 20% ikäluokasta (Saloviita
2012; Virtanen 2009/2012, 241.)
Aistivammaisten
opiskelun esteettömyys ja saavutettavuus on toteutettu Suomessa esimerkiksi
seuraavasti:
Näkövammaiset:
- Apuvälineet: opaskoira,
valkoinen keppi, helppokäyttöiset tekniset välineet kuten senioripuhelimet,
pistekirjoituskone ja pistekirjoituskirjat, pistemerkinnöin varustetut esineet
ja laitteet, puhuvat laitteet ja äänikirjat sekä kuuntelulaitteet,
erikoissilmälasit, suurennuslasit ja kiikarit sekä suurennuslaitteet, lukutelineet
ja lukupöydät, sanelin yms.. (Aviris)
- Ympäristön
muokkaaminen: valitaan huonekaluja, joissa on tunnistettavia,
erilaisia pintamateriaaleja, muokataan valaistusta ja värimaailmaa
(Näkövammaiset lapset ry.), ohjataan muita koulun oppilaita sekä
henkilökuntaa kohtaamaan vammainen henkilö.
Kuulovammaiset:
- Apuvälineet: Kuulokoje,
äänenahvistin-kommunikaattori ja kuulokkeet, äänensiirtolaite matkapuhelimessa,
TV-ohjelmien tekstitys, erilaiset ajastimet ja hälyttimet,
ryhmäkuuntelulaitteet, tulkkauspalvelut kuten kirjoitustulkkaus ja viitotun
puheen tulkkaus, kääntyvä tuoli, visuaalisen materiaalin käyttö
(Kuuroliitto ry b), 5, 15-16, 18; Kuuroliitto ry a), dia 5-6)
- Ympäristön
muokkaaminen: esteettömän kuunteluympäristön varmistaminen,
istumapaikka luokan edessä, akustiikkalevyt, huonekalujen jaloissa vaimentavat
jalansuojat, huomion kiinnittäminen koneiden, laitteiden yms. äänettömyyteen,
hyvät valaistusolosuhteet, avointen ikkunoiden poistaminen. Kiinnittäminen
huomio siihen, ettei luokkatilassa puhuta yhtä aikaa, puhujan
selkokielisyys (Kuuroliitto ry a), dia 5-6), opasteiden käyttö, muiden
oppilaiden sekä koulun henkilökunnan ohjaaminen kohtaamaan vammainen
henkilö.
MERKKEJÄ MAHDOLLISISTA MUKAUTUKSISTA JA RATKAISUISTA:
Lähteet:
Ikonen O.
2009/2012. Johdanto. Teoksessa Ikonen, O. & Krogerus, A. (toim.)
2009/2012.
Ainutkertainen
oppija. Erilaisuuden ymmärtäminen ja kohtaaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lakkala, S.
2009/ 2012. Pienin askelin kohti inkluusiota. Teoksessa Ikonen, O. &
Krogerus, A. (toim.) 2009/2012. Ainutkertainen oppija. Erilaisuuden
ymmärtäminen ja kohtaaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kaikkonen L.
& Hirvonen M. & Pirttimaa R. 2010. Ammatilliset erityisopettajat oman
työnsä asiantuntijoina. Tutkimus ammatillisten erityisopettajien työstä. 2010.
Kaikkonen, L. (toim.) Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 109.
Moberg, S.,
Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H., Vehmas, S., 2009 /
2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki. WSOY oppimateriaalit.
Virtanen, P.
2009/2012. Jälkisanat. Teoksessa Ikonen, O. & Krogerus, A. (toim.)
2009/2012. Ainutkertainen oppija. Erilaisuuden ymmärtäminen ja kohtaaminen.
Jyväskylä: PS-kustannus
Internetlähteet:
AVIRIS. Näkövammaisten yleisimmät apuvälineet. Viitattu 27.07.2016. https://www.aviris.fi/fi/etusivu/uusille/yleisimmat
Kuuroliitto ry a). Huonokuuloinen opiskelija lukiossa ja ammattikoulussa. Viitattu: 27.7.2016. Saatavana: http://www.kuuloliitto.fi/fin/kuuloliitto/materiaalipankki/esitteet_ja_oppaat/
Kuuroliitto ry, b). Kuulokojeet ja kuulon apuvälineet. Viitattu: 27.7.2016. Saatavana: http://www.esitteemme.fi/kuulonapuvalineet/WebView/
Näkövammaiset lapset ry. Näkövammainen lapsi. Viitattu: 27.7.2016. Saatavana: http://www.silmatera.fi/nakkarila/paivahoitoon/nakovammainen-lapsi/
Saloviita, T. 2012. M. Inkluusio eli ”osallistava kasvatus”. Lähteitä
sekä 13 perustetta inkluusiota vastaan. Luettu 27.07.2016. Saatavana: http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html
Westas. Ihan epänormaalia. Vammaisuuden historia Suomessa. Viitattu: 27.7.2016. Saatavana: http://tkm.fi/ihan_epanormaalia_multimedia/fi/?page_id=229
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMinä jäin miettimään, toteutuuko aistivammaisten inkluusio, koska 20-vuotisen opettajan urani aikana, minun opettamissani ryhmissä ei ole ollut yhtään aistivammaista. (Satu)
VastaaPoistaMerkittävä huomio Satu, koska myös minä olen kokenut saman asian, eli ei minullakaan ole yhtään kokemusta aistivammaisuudesta ryhmissäni ja olen kuitenkin ollut opettajana vuodesta 2006 lähtien. (Pia)
VastaaPoistaInkluusio! Missä ja missä laajudessa erityistätukea vaativat oppijat saavat oppimisvaikeuesta riippumatta lähikouluperiaatteen mukaista koulutusta?
VastaaPoistaSuomessa on kahteen käteen lukumäärällisesti Ammatillisia erityisoppilaitoksia, jotka ovat erikoistuneet ja profiloituneet tarjoamaan laadukasta erityisopetusta.
Ammatillisessa koulutuksessa atto/yto integraationkin saavuttaminen työelämä lähtöisesti on alkumetreillä ja tähän koulutuksenjärjestäjä kenttää ollaan liittämässä erityisentuen oppilaitokset. Nykisillä resursseilla ja osaamisperusteisessa ympäristössä pidän inkluusio toteutumista todella haastavana.
Inkluusion ja lähikoulujen periaate on hieno. Peruskoulumaailmassa opettajat kylläkin pelkäävät, että sitä käytetään ns. säästöintegraation perusteena. Eli että kaikki tukea tarvitsevat sijoitetaan jatkossa lähikouluihinsa riippumatta siitä, onko riittävää tukea heidän opettamiseensa oikeasti tarjolla. Näillä alasajetuilla resursseilla ei taida olla. Silloin vaarana on, että ns. normioppilas kärsii myös, luokkakoot vaan kasvavat eikä työrauhaa ole oppilaalla eikä opettajalla. Siinä mielessä puolustan erityisammattioppilaitosten olemassaoloa, jossa kohderyhmässä tarvittava tuki on mahdollistettu tavallisia oppilaitoksia paremmin. (t. Tuisku, Marin ohjaava ope)
VastaaPoista