AISTIVAMMAISUUS URA- JA
AMMATINVALINNOISSA
Tässä blogin osassa perehdymme
miten aistivammaisuus tulisi ottaa huomioon ura- ja ammatinvalinnoissa.
Ammatilliset opintopolut
- mille aloille voi hakeutua?
miten aistivammaisuus vaikuttaa ammatinvalintaan?
- SORA -lainsäädäntö?
Aistivammaisella tässä
tarkoitetaan henkilöä, joka tarvitsee erityisiä tukitoimia selviytyäkseen
työssä tai työpaikan olosuhteissa. Esimerkiksi näkövammainen henkilö tarvitsee
juuri hänelle soveltuvia apuvälineitä suoriutuakseen työstään samoin kuin muut
vastaavaa työtä tekevät.
Uravalinnoissa ammattialan
sopivuudella ja vamman rajoituksilla on keskeinen merkitys valintaa tehdessä.
Suunnitteluvaiheessa tulisi apuna käyttää aistivammaisuuteen perehtyneitä ura-
ja ammatinvalinnanohjaajia. Ammatinvalintaan kannattaa hakea tukea ja
tietoa. Tulevaa alaa tai opintoihin lähtöä ei pidä päättää mielikuvien tai
kirjatiedon perusteella. Realistinen ja oikea tieto ammatista on
ratkaisevaa.
Rajoitteita ammatinvalintaan ei
käytännössä ole lukuun ottamatta muutamia riskejä sisältäviä ammatteja, joten
teoriassa aistivammaisilla on samat mahdollisuudet hakeutua monipuolisesti
koulutusaloille. Ainoat rajoitteet voi asettaa koulutuksen rahoittaja, joka
harkitsee pyrkijän sopivuutta alalle ja mahdollisten apuvälineiden hankinnan
tarvetta.
Aistivammaisen ammatti- ja
uravalinnoissa tulisi pysähtyä tarkastelemaan hänen elämäntilannettaan,
ominaisuuksiaan, työelämään liittyviä odotuksiaan ja kiinnostuksia sekä
mahdollisia vamman rajoituksia. Tärkeää on selvitellä työssä tai koulutuksessa
mahdollisesti esiintyviä pulmia ja saada ammatin tai työn erityistukeen
liittyvää tietoutta. Vierailu alan työpaikassa voi joko vahvistaa tai
muuttaa suunnitelmat. Eniten auttaa alan ihmisten jututtaminen ja työhön tutustuminen
työpaikalla muutamien päivien tai viikkojen ajan.
Keskeisenä tavoitteena on löytää
sellainen soveltuva ammatillinen tai koulutuksellinen ratkaisu, jossa päätetään
mitä työuralla tavoitellaan ja millä eri keinoin siihen
edetään. Suunnitelmat voivat olla, vaikka kuinka hyvät, mutta ilman
toimintaa ne jäävät vain aikeiksi. Urasuunnitelma voi olla tekstiä
paperilla, kuva tai muu esitys. Mitä konkreettisempi, sen parempi. Suunnitelma
voi syntyä myös ajatuksen asteella, joskin se ei sitouta itseä toimimaan yhtä
hyvin kuin silmien edessä oleva suunnitelma.
Aistivammaisen urasuunnitelmassa
on tärkeää kirjoittaa muistiin tai hahmottaa seuraavat asiat:
1.
Tiedä mitä osaat.
2.
Tiedä, mitä työelämä tai opintokenttä tarjoaa sinulle tällä
hetkellä.
3.
Tee erilaisia työnhaun testejä.
4.
Hae tarvittaessa asiantuntijan apua.
5.
Pohdi millaiset työtehtävät sinua kiinnostavat työuralla.
6.
Hae tietoa työtehtävistä ja työkohteista.
7.
Tee tavoitteet.
8.
Soita ja käy paikan päällä.
9.
Ole realistinen tavoitteissa ja rajoitteissa.
Ammatillisen koulutuksen
tulevaisuuden 2+1 suunnitelmissa ammatillinen koulutus tapahtuu entistä enemmän
työelämässä. Tämä asettaa myös aistivammaisten työssäoppimisjaksoille erityisiä
vaatimuksia. Työpaikkojen tulee olla esteettömiä rakennetun ympäristön ja
ilmapiirin kannalta sekä siellä tulee kiinnittää enemmän huomiota
apuvälineisiin.
Aistivammaisuudesta huolimatta
kaikilla on mahdollisuus edetä ammattiin!
SORA-
LAINSÄÄDÄNTÖ
SORA-lainsäädäntö
on lyhenne sanoista SOveltumattomuuden RAtkaisuja. Lainsäädännön
tavoitteena on parantaa turvallisuutta koulutuksessa ja työelämässä.
Koulutuksen järjestäjällä on mahdollisuus puuttua soveltumattomuus- ja
turvallisuuskysymyksiin. Säädöksillä edistetään potilas- ja
asiakasturvallisuutta, alaikäisten turvallisuutta sekä opiskelijan itsensä ja
opiskelu- ja työyhteisön turvallisuutta. Säädöksissä turvataan myös opiskelijan
oikeusturva.
Tavoitteet
SORA-säädösten (ratkaisuja
opiskeluun soveltumattomuuteen) tavoitteena on parantaa koulutuksen ja sen
jälkeisen työelämän turvallisuutta ja lisätä koulutuksen ja tutkinnon
järjestäjien mahdollisuutta puuttua opiskelijan soveltumattomuuteen ja häntä
koskeviin turvallisuuskysymyksiin. Säädöksillä pyritään edistämään potilas- ja
asiakasturvallisuutta, liikenteen turvallisuutta, alaikäisten turvallisuutta
sekä opiskelijan itsensä ja opiskelu- ja työyhteisön turvallisuutta. Lisäksi on
otettava huomioon, että opiskelijalla on oikeus turvalliseen
opiskeluympäristöön ja koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus laatia
turvallisuutta ja kurinpitomenettelyä parantavia määräyksiä ja valvoa niiden
noudattamista.
Säädökset koskevat myös aikuiskoulutusta. Tavoitteena on myös varmistaa opiskelijoiden oikeusturva opiskeluun liittyvissä soveltumattomuus- ja muissa ongelmatilanteissa siten, että käytetyt toimenpiteet ja menettelyt perustuvat lainsäädäntöön. Koulutuksen järjestäjillä on yhteiset ja ennalta sovitut pelisäännöt, joiden mukaan opiskelijoita kohdellaan mahdollisimman yhdenvertaisesti. Lisäksi säännöksissä on otettu huomioon se, ettei opiskelija jää mahdollisen opiskeluoikeuden peruuttamisen vuoksi ilman tulevaisuutta koskevia koulutusvaihtoehtoja, vaan koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus ohjata ja tukea opiskelijaa. Opiskeluun soveltumattomuutta koskevista koulutuksen järjestäjän päätöksistä on myös valitusmahdollisuus opiskelijoiden oikeusturvalautakuntaan.
Arvolähtökohdat
Opiskeluun soveltumattomuuden
tilanteissa tehdään ratkaisuja, jotka koskevat opiskelijaa yksilönä. Kyseessä
on opiskelijan asemaan ja tilanteeseen liittyvä julkisen vallan käyttö ja
päätöksenteko. Ratkaisuja tehtäessä on kuitenkin syytä ottaa huomioon, että
joissakin tilanteissa opiskelijan toiminta voi vaikuttaa laajasti, jopa
kohtalokkaasti, asiakkaiden, potilaiden, alaikäisten ja liikenteen turvallisuuteen.
Koulutuksen järjestäjien sekä muiden asiaan liittyvien toimijoiden onkin
tunnettava vastuunsa, kun he tekevät opiskelijoiksi hakijoita, opiskelijoita ja
heidän elämäänsä koskevia ratkaisuja. On tärkeää, että koulutuksen järjestäjät
toimivat omissa ratkaisuissaan SORA-säädöksiin liittyvien arvolähtökohtien
mukaan.
Päätavoitteena on turvallisuus
sekä opiskelussa että työelämässä. Esteettömyyttä tulee korostaa erityisesti
silloin, kun hakija otetaan opiskelijaksi, sillä opiskelijaksi hakeutuvan
terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka ei yleensä saa estää
opiskelijaksi ottamista. Opiskelijaksi ei kuitenkaan voida ottaa henkilöä,
jonka terveydentila tai toimintakyky on sellainen, että hän ei kykene
opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen silloin, kun
opintoihin sisältyy alaikäisen turvallisuutta, potilas- tai
asiakasturvallisuutta taikka liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia.
Lisäksi edellytetään, etteivät opintoihin liittyvät turvallisuusvaatimukset
täyty eikä esteiden yksilöllinen poistaminen onnistu kohtuullisin
opiskeluhuollon tai muiden tukitoimien avulla. Suomen perustuslain mukaan
ihmiset ovat yhdenvertaisia eikä ketään saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan esimerkiksi terveydentilan tai vammaisuuden
perusteella.
SORA-säädöksiä sovellettaessa
koulutuksen järjestäjän on syytä varmistaa, että seuraavat arvot ja periaatteet
toteutuvat:
• turvallisuus (asiakkaan,
potilaan, alaikäisen, liikenteen, opiskelijan itsensä sekä opiskelu- ja työyhteisön
turvallisuus) sekä turvattomuutta aiheuttavien tilanteiden ennaltaehkäisy
• esteettömyys, oikeus opiskella
on ensisijaista (terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä puute harkitaan
yksilöllisesti opiskelijaksi ottamisen yhteydessä ja asiaa tarkastellaan sen
mukaan, suoriutuuko opiskelijaksi hakeutuva opintojen käytännön tehtävistä ja
työssäoppimisesta, kun otetaan huomioon alaikäisen, potilaan, asiakkaan ja
liikenteen turvallisuus)
• yhdenvertaisuus, tasa-arvoisuus
(kohtelussa ja asioita ratkaistaessa)
• opiskelijan oikeusturva
(koulutuksen järjestäjän vastuullisuus päätöksenteossa, päätösten perustelut,
dokumentointi ja muutoksenhaku)
• yhteistoiminnallisuus ja
monipuolinen asiantuntemus (yhteistyö perusopetuksen, opinto-ohjauksen,
vanhempien/huoltajien, muiden koulutuksen järjestäjien sekä sosiaali- ja
terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa)
• asioista tiedottaminen,
ongelmien ennaltaehkäisy
• opiskelijan ohjaus ja tukeminen.
Ajantasainen lainsäädäntö löytyy
osoitteesta: www.finlex.fi.
Koulutusalat ja tutkinnot, joiden
tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset on määrätty Opetushallituksen
määräyksissä.
Koulutusalat ja ammatilliset
perustutkinnot (VNA 811/1998, muutettu 1032/2011, 799/2014, 329/2015, 16 §)
HUMANISTINEN JA KASVATUSALA
• lapsi-
ja perhetyön perustutkinto
•
nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen perustutkinto
•
viittomakielisen ohjauksen perustutkinto
TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALA
•
lentokoneasennuksen perustutkinto
•
lennonjohdon perustutkinto
•
logistiikan perustutkinto (kuljetus- ja lentoasemapalvelujen osaamisala)
•
rakennusalan perustutkinto (maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisala)
•
merenkulkualan perustutkinto
•
turvallisuusalan perustutkinto
LUONNONVARA- JA YMPÄRISTÖALA
•
metsäalan perustutkinto (metsäkoneenkuljetuksen osaamisala)
SOSIAALI-, TERVEYS- JA
LIIKUNTA-ALA
•
sosiaali- ja terveysalan perustutkinto
•
hammastekniikan perustutkinto
•
lääkealan perustutkinto
•
liikunnanohjauksen perustutkinto
Koulutusalat ja ammatti- ja
erikoisammattitutkinnot (VNA 812/1998, muutettu 1033/2011, 330/2015, 8 §)
HUMANISTINEN JA KASVATUSALA
•
koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
• lasten
ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto
•
koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen erikoisammattitutkinto
TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALA
•
ajoneuvonosturinkuljettajan ammattitutkinto
•
linja-autonkuljettajan ammattitutkinto
•
puutavaran autokuljetuksen ammattitutkinto
•
yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto
•
maarakennusalan ammattitutkinto
• ympäristöhuollon ammattitutkinto (jätteiden ja vaarallisten
aineiden kuljettamisen osaamisala)
•
vartijan ammattitutkinto
•
liikenneopettajan erikoisammattitutkinto
•
turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto
LUONNONVARA- JA YMPÄRISTÖALA
•
metsäkoneenkuljettajan ammattitutkinto
SOSIAALI-, TERVEYS- JA
LIIKUNTA-ALA
•
perhepäivähoitajan ammattitutkinto
•
jalkojenhoidon ammattitutkinto
•
kipsausalan ammattitutkinto
•
obduktiopreparaattorin ammattitutkinto
•
hierojan ammattitutkinto
•
päihdetyön ammattitutkinto
•
kehitysvamma-alan ammattitutkinto
•
liikunnan ammattitutkinto
•
valmentajan ammattitutkinto
•
kipsimestarin erikoisammattitutkinto
•
psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinto
•
kehitysvamma-alan erikoisammattitutkinto
•
näkövammaistaitojen ohjaajan erikoisammattitutkinto
•
puhevammaisten tulkin erikoisammattitutkinto
•
työvalmennuksen erikoisammattitutkinto
•
vanhustyön erikoisammattitutkinto
•
hierojan erikoisammattitutkinto
•
valmentajan erikoisammattitutkinto
Koulutuksen
järjestäjällä on tiedotusvastuu tutkintokohtaisista terveydentila- ja
toimintakykyvaatimuksista opiskelijaksi ottamisen eri vaiheissa.
Koulutuksen
järjestäjän tiedotusvastuu tutkintokohtaisista terveydentila- ja
toimintakykyvaatimuksista opiskelijaksi ottamisen vaiheessa:
•
Koulutuksen järjestäjä tiedottaa
–
koulutusalan ja tutkinnon edellyttämistä terveydentila- ja
toimintakykyvaatimuksista
–
huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisen velvoitteesta ja
edellytyksistä opintojen aikana (koskee kaikkia
aloja ja tutkintoja)
–
rikosrekisteriotteen näyttämisestä opintojen aikana niissä SORA-tutkinnoissa,
joiden opintoja ja käytännön työtehtäviä suoritetaan olennaisesti
alaikäisten parissa.
• Koulutuksen
järjestäjä tiedottaa opetussuunnitelman yhteisessä osassa tai muussa hallinnollisessa
asiakirjassa määräämällään tavalla
–
www.opintopolku.fi hakupalvelussa
–
hakuoppaissa ja muussa hakutiedotuksessa (mm. omat verkkosivut, esitteet)
–
opiskelijavalintatilanteissa, kuten pääsy- ja soveltuvuuskokeissa
– sen,
miten tutkintokohtaisista terveydentila- ja toimintakykyvaatimuksista
tiedotetaan ja kuka tai ketkä niistä tiedottavat
–
työpaikkaohjaajien, -kouluttajien ja -arvioijien koulutuksissa sekä muussa
työpaikkojen tiedotuksessa.
•
Koulutuksen järjestäjä tiedottaa
–
opiskelijaksi hakijalle
–
alaikäisen opiskelijan huoltajille
– eri
yhteistyötahoille (perusopetuksen oppilaan ohjaajat, koulu- ja
opiskeluterveydenhuolto, opiskeluhuolto, työvoimaviranomaiset,
oppisopimustoimistot, työpaikat, työpaikkaohjaajat, -kouluttajat ja -arvioijat
sekä aikuisopiskelijoiden kohdalla mahdollisesti myös työterveyshuolto).
• Kuka
asioista tiedottaa?
–
Koulutuksen järjestäjä määrittelee toimijat, toimintatavat ja tiedotusvastuun opetussuunnitelman
yhteisessä osassa tai muussa hallinnollisessa asiakirjassaan.
–
Tiedotusvastuu jakautuu eri toimijoiden (esim. opettajat, koulutuspäälliköt,
rehtorit, kuraattorit, psykologit, opinto-ohjaajat) kesken.
Koulutuksen
järjestäjän opiskelijaksi ottamista koskeva tiedonsaanti ja tiedonanto
• Mitä
tietoja koulutuksen järjestäjä voi saada opiskelijaksi ottamisen yhteydessä
SORA- tutkinnoissa?
–
Terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä todistuksia saa pyytää
esitettäviksi opiskelijaksi hakijalta vain, jos hakija hakee johonkin
SORA-tutkintoon.
–
SORA-tutkintoihin pyrkivältä hakijalta kysytään www.opintopolku.fi
hakupalvelussa omaa ajankohtaista arviota terveydentilasta ja toimintakyvystä
sekä tietoa mahdollisesta aikaisemmasta opiskeluoikeuden peruuttamisesta. Jos
kyseessä on muu kuin yhteisvalintahaku, voidaan tässä käyttää esimerkiksi
koulutuksen järjestäjän terveystietolomaketta.
–
Opiskelijaksi hakijan tulee antaa pyydettäessä koulutuksen järjestäjälle tiedot
terveydentilastaan sekä mahdollisesta aikaisemmasta opiskeluoikeuden
peruuttamisesta.
–
Koulutuksen järjestäjä voi pyytää tiedot opiskelijaksi hakijan opiskeluoikeuden
peruuttamista koskevasta päätöksestä ja sen perusteluista.
–
Näyttötutkinnoissa koulutuksen järjestäjä huolehtii edellä mainituista asioista
www.opintopolku.fi hakupalvelussa ja näyttötutkintoon hakeutumisen henkilökohtaistamisessa.
• Mitä
tietoja koulutuksen järjestäjä voi pyytää opiskelijaksi ottamisen yhteydessä
muissa kuin SORA-tutkinnoissa?
–
Muihin tutkintoihin haettaessa opiskelijaksi hakijalle voidaan tiedottaa myös terveydentilaan
liittyvistä asioista, mutta silloin opiskelijaksi hakijalta ei saa pyytää terveydentilaa
koskevia tietoja. Muissa tutkinnoissa terveydentila ei voi estää opiskelijaksi ottamista.
• Kuka
voi antaa opiskelijaksi hakevaa koskevia terveydentila- ja toimintakykytietoja?
–
SORA-säädöksissä ei määritellä opiskelijaksi hakijan terveydentilasta tietoja
antavan terveydenhuollon ammattihenkilön koulutusta tai erikoisalaa eikä
esimerkiksi sitä, tuleeko lausunnon antajan olla yleislääkäri vai
erikoislääkäri. Opiskelijaksi hakijan terveydentilaa koskevia tietoja voivat
antaa muutkin laillistetut terveydenhuollon ammattihenkilöt.
–
Opiskelijaksi hakijan tulee toimittaa koulutuksen järjestäjälle
lääkärintodistus, josta ilmenee, soveltuuko hakijan terveydentila ja
toimintakyky haettavan tutkinnon suorittamiseen.
– Jotta
hakija pääsee suorittamaan merenkulku- tai ilmailualan tutkintoja tai liikenneopettajan
erikoisammattitutkintoa, hänen on läpäistävä ammatinharjoittamisoikeuden
edellyttämät lääkärintarkastukset.
–
Koulutuksen järjestäjällä on oikeus saada toiselta koulutuksen järjestäjältä, ammattikorkeakoululta
tai yliopistolta tiedot opiskelijaksi hakijan mahdollisesta aikaisemmasta
opiskeluoikeuden peruuttamisesta.
• Kuka
voi pyytää, käsitellä ja dokumentoida opiskelijaksi hakijaa koskevia
terveydentila- ja toimintakykytietoja?
–
Koulutuksen järjestäjä päättää johtosäännössään tai muussa sisäisessä
määräyksessään, kenen tai keiden ammattihenkilöiden tehtävänä on pyytää,
käsitellä ja dokumentoida kyseiset tiedot.
– Salassa
pidettävien ja arkaluonteisten tietojen pyytämistä, käsittelyä ja säilyttämistä
käsitellään tarkemmin oppaan luvussa B 7.
•
Tiedonanto opiskelijaksi ottamisen muutoksesta
–
Koulutuksen järjestäjän on ilmoitettava opiskelijaksi ottamistiedon muutoksesta
Opetushallituksen haku- ja valintarekisteriin erillisellä lomakkeella, mikäli
opiskelijaksi ottamisen valintatietoja joudutaan muuttamaan opiskelijaksi
hakijan terveydentila- tai toimintakykyarvion perusteella.
Tutkintokohtaiset
terveydentila- ja toimintakykyvaatimukset opiskelijaksi ottamisen vaiheessa
•
Perusperiaate
–
Terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka ei saa estää opiskelijaksi
ottamista, mutta SORAtutkinnoissa opiskelijaksi hakijan on kyettävä
terveydeltään ja toimintakyvyltään toimimaan turvallisesti opintoihin
liittyvissä käytännön tehtävissä ja työssäoppimisessa silloin, kun opintoihin
kuuluu alaikäisen turvallisuuteen, potilas- ja asiakasturvallisuuteen tai
liikenteen turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia.
–
Aikaisempi opiskeluoikeuden peruuttaminen voi estää opiskelijaksi hakijan
pääsyn opiskelemaan jotain SORA-tutkintoa.
• Milloin
opiskelijaksi hakijan terveydentila tai toimintakyky voi estää sen, että
hakijaa ei oteta opiskelijaksi?
–
Opiskelijaksi hakijan terveydentila ja toimintakyky voivat estää opiskelijaksi
ottamisen vain SORA-tutkinnoissa, ellei turvallisuusvaatimuksia voida
täyttää, eikä estettä voida kohtuullisin toimin poistaa.
–
Opiskelijaksi hakijaa koskevat terveydentilavaatimukset tulee ottaa huomioon näyttötutkintoon
hakeutumisen ja siihen valmistavan koulutuksen ja ammattitaidon hankkimisen
henkilökohtaistamisessa.
– Muissa
kuin SORA-tutkinnoissa opiskelijaksi hakijalle voidaan yleisellä tasolla tiedottaa koulutusammatin
ja työelämän vaatimuksista. Näissä tutkinnoissa ei opiskelijaksi hakijan terveydentilaan
ja toimintakykyyn liittyviä terveydenhuollon ammattihenkilöiden todistuksia voida
pyytää.
•
Koulutuksen järjestäjän tehtävät opiskelun esteitä selvitettäessä
–
Opiskelijaksi ottamisen esteitä selvitettäessä on hyvä ottaa huomioon eri
tutkintoihin ja tutkinnon osiin sisältyvä osaaminen sekä ammatteihin
kuuluvat monenlaiset tehtävät ja hakea yksilöllisiä ratkaisuja,
joilla tuetaan opiskelusta suoriutumista.
–
Opiskelijaksi ottamisen esteitä selvitettäessä on syytä ottaa huomioon myös henkilökohtaisen
opiskelusuunnitelman, ohjauksen, tuen, henkilökohtaisen avustajan, apuvälineiden
ja ammatillisen erityisopetuksen mahdollisuudet.
Rikosrekisteriotteen
pyytäminen ja näyttäminen
•
Rikosrekisteriotteen tiedot ja opiskeluoikeuden peruuttaminen
–
Rikosrekisteriote sisältää tiedot lapseen kohdistuneista rikoksista,
seksuaalirikoksista, väkivaltarikoksista, huumausainerikoksista ja
sakkorekisterin sakoista, jotka on tuomittu lapseen kohdistuneista rikoksista.
– Luvussa
B 3.1 kerrotaan tarkemmin, milloin opiskelijan tuomitseminen tuomioistuimessa rangaistukseen
voi johtaa opiskeluoikeuden peruuttamiseen.
• Koulutuksen
järjestäjällä on tiedottamisvelvollisuus seuraavissa rikosrekisteriotteeseen liittyvissä
asioissa:
–
tiedotettava jo opiskelijaksi hakemisen vaiheessa rikosrekisteriotteen
toimittamisen edellytykset niissä SORA-tutkinnoissa (liite 1), joita se koskee.
–
tiedotettava opiskelijalle opintojen alettua toimintaperiaatteet ja ohjeet
rikosrekisteriotteen nähtäväksi pyytämisessä (kuka pyytää rikosrekisteriotteen,
kenelle se näytetään ja millä tavalla asia dokumentoidaan ja säilytetään
koulutuksen järjestäjän arkistossa), koulutuksen järjestäjä voi tiedottaa
asiasta koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman yhteisessä osassa tai muussa
hallinnollisessa asiakirjassaan.
–
koulutuksen järjestäjä opastaa opiskelijaa rikosrekisteriotteen pyytämiseen
liittyvissä asioissa (esimerkiksi mitä tietoja hakemuksessa pitää olla sekä
miten ja milloin hakemus käytännössä tehdään).
• Milloin
rikosrekisteriote voidaan pyytää?
–
Jos opintoihin tai työssäoppimiseen SORA-tutkinnoissa (liite 1) sisältyy
olennaisesti alaikäisten kanssa toimimista.
– Vasta
opintojen alettua (ei opiskelijaksi hakemisen vaiheessa).
• Kuka
rikosrekisteriotteen pyytää ja tilaa?
–
Koulutuksen järjestäjä nimeää henkilön tai henkilöt, jotka voivat pyytää
opiskelijaa toimittamaan rikosrekisteriotteen.
–
Opiskelija tilaa itse maksuttoman rikosrekisteriotteen Oikeusrekisterikeskukselta
joko vapaamuotoisella hakemuksella tai sähköisellä hakemuksella.
• Kuka
voi käsitellä rikosrekisteriotteen tietoja?
–
Rikosrekisteriotteen tietoja saa käsitellä vain koulutuksen järjestäjän nimeämä
henkilö tai henkilöt, jotka valmistelevat opiskeluoikeuden peruuttamista
tai tekevät niistä päätöksiä.
– Edellä
mainittujen henkilöiden toimintatavat riippuvat siitä, sisältääkö opiskelijan rikosrekisteriote
rikoksen vai ei.
–
Arkaluonteisten tietojen käsittelyä ja säilyttämistä on selvitetty tämän oppaan
luvussa B 7.
• Mikäli
opiskelija ei toimita rikosrekisteriotettaan nähtäväksi:
–
koulutuksen järjestäjän asettama monijäseninen toimielin voi pidättää
opiskelijan opiskeluoikeuden, ellei hän toimita rikosrekisteriotetta
kohtuullisessa koulutuksen järjestäjän määrittelemässä ajassa
–
opiskeluoikeus voidaan pidättää siihen asti, kunnes opiskelija toimittaa rikosrekisteriotteen
nähtäväksi
–
opiskelijalla on oikeus hakea muutosta opiskelusta pidättämistä koskevaan
monijäsenisen toimielimen päätökseen hallinto-oikeudelta.
• Milloin
rikosmerkintä poistuu rikosrekisteristä?
– Tiedot
poistetaan rikosrekisteristä rangaistuksen ankaruuden perusteella määräytyvässä
ajassa. Tyypillisiä määräaikoja tietojen poistumiseen ovat 5, 10 ja 20 vuoden
kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä
Opiskeluoikeuden
peruuttamisen syyt
•
Opiskeluoikeuden peruuttaminen on mahdollista vain SORA-tutkinnoissa.
•
Opiskeluoikeuden peruuttaminen on mahdollista, jos
1.
opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai
turvallisuuden
2.
opiskelija ei täytä terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään opiskelijaksi
ottamisen edellytyksiä
3.
opiskelija on hakuvaiheessa salannut tiedon aikaisemmasta opiskeluoikeuden
peruuttamisesta (mikä olisi voinut estää hänen opiskelijaksi ottamisen)
4.
opiskelija on tuomittu rangaistukseen sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta
teosta, seksuaalirikoksesta, törkeästä henkeen tai terveyteen kohdistuneesta
rikoksesta tai vähäistä vakavammasta huumausainerikoksesta ja opintoihin tai
työssäoppimiseen liittyy alaikäisen turvallisuutta koskevia vaatimuksia.
•
Opiskeluoikeuden peruuttamiseen oikeuttavien syiden ilmetessä koulutuksen
järjestäjä on oikeutettu saamaan tietoja ja velvoitettu tekemään yhteistyötä
eri toimijoiden kanssa. Opiskeluoikeuden peruuttamisprosessin olennaisia
vaiheita ja toimenpiteitä tarkastellaan luvussa B 3.2.
Opiskeluoikeuden peruuttamiseen
liittyvä tiedonsaanti ja yhteistyö
•
Opiskeluoikeuden peruuttaminen on viimesijainen keino varmistaa potilaan,
asiakkaan tai liikenteen taikka alaikäisten turvallisuus.
–
Opiskeluoikeuden peruuttamiseen liittyvät säädökset ja määräykset koskevat vain
SORA-tutkintoja.
–
Opiskelijan asiat ratkaistaan ensisijaisesti yksilöllisillä opetus- ja
ohjausjärjestelyillä.
• Mitä
opiskeluoikeuden peruuttamiseen liittyviä tietoja koulutuksen järjestäjä voi
saada?
–
Koulutuksen järjestäjällä on oikeus määrätä opiskelija menemään terveydentilaa
ja toimintakykyä koskeviin tutkimuksiin ja tarkastuksiin sekä saada kirjallinen
lääkärinlausunto opiskeluoikeuden arviointia varten, jos on perusteltua
epäillä, että opiskelijalla on terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä este
toimia kyseisen tutkinnon opintoihin kuuluvissa käytännön tehtävissä tai
työssäoppimisessa.
–
Koulutuksen järjestäjä maksaa tutkimuksista ja selvityksistä aiheutuvat
kustannukset.
–
Koulutuksen järjestäjällä on oikeus saada tiedot opiskelijan mahdollisesta
aikaisemmasta opiskeluoikeuden peruuttamista koskevasta päätöksestä
perusteluineen toiselta koulutuksen järjestäjältä tai korkeakoululta.
–
Opiskelijan tulee antaa koulutuksen järjestäjän pyynnöstä
rikosrekisteriotteensa nähtäväksi, jos opiskelijan opintoihin tai
työssäoppimiseen tosiasiassa sisältyy olennaisesti alaikäisten parissa
työskentelyä.
–
Opiskelija hankkii itse rikosrekisteriotteen Oikeusrekisterikeskuksesta.
• Kuka
tietoja pyytää, käsittelee ja dokumentoi?
–
Koulutuksen järjestäjä päättää johtosäännössä tai muussa sisäisessä
määräyksessään, ketkä pyytävät opiskeluoikeuden peruuttamiseen liittyviä
tietoja ja miten ja kenelle kyseiset tiedot toimitetaan sekä kuka dokumentoi ja
arkistoi ne.
–
Koulutuksen järjestäjä tiedottaa em. asiat selkeästi opiskelijoille.
•
Opiskeluoikeuden peruuttamiseen liittyvän tiedonsaannin laiminlyöminen
– Ellei
opiskelija suostu lääkärintarkastukseen tai toimita rikosrekisteriotetta,
koulutuksen järjestäjän asettama monijäseninen toimielin voi pidättää
opiskelijan opiskeluoikeuden siihen asti, kunnes hän suostuu tarkastuksiin ja
tutkimuksiin tai toimittamaan pyydetyt todistukset tai rikosrekisteriotteen.
•
Opiskeluoikeuden peruuttaminen
–
Terveydentilan tai toimintakyvyn muuttuminen opintojen aikana ei saa keskeyttää
opiskelijan koulutusta tai johtaa harkitsemattomaan koulutusammatin tai -alan
vaihtoon.
–
Terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyvissä asioissa opiskelijalle tarjotaan
ensisijaisesti yksilöllisiä opetus-, ohjaus- sekä opiskeluhuollon palveluja.
Näihin kuuluu tarvittaessa myös opinto-ohjaus mahdollisuudesta hakeutua muuhun
koulutukseen. Koulutuksen järjestäjän tarjoamaan muuhun koulutukseen siirto
edellyttää opiskelijan suostumusta ja siirtoa koskevaa opiskelijaksi
ottamispäätöstä vastaavaa hallintopäätöstä. Opiskelijaa ohjataan tarvittaessa
hakemaan myös muiden viranomaisten palveluja (esimerkiksi etsivä nuorisotyö ja
TE-palvelut).
– Ennen
opiskeluoikeuden peruuttamista asia yksilöidään ja kootaan tarvittava
asiantuntijatieto perusteluineen. Opiskelijalle ja alaikäisen opiskelijan
huoltajalle on varattava mahdollisuus tulla kuulluksi.
–
Opiskeluoikeuden peruuttamispäätöksen tekee koulutuksen järjestäjän asettama
monijäseninen toimielin.
– Peruuttamispäätös
annetaan valitusosoituksineen opiskelijalle. Tässä yhteydessä opiskelija saa
tietoa myös siitä, miten hän voi halutessaan hakea opiskeluoikeuden
palauttamista koulutuksen järjestäjän monijäseniseltä toimielimeltä.
–
Opiskeluoikeuden palauttamista on mahdollista hakea koulutuksen järjestäjän
monijäseniseltä toimielimeltä vain terveydellisistä syistä tehdyn
opiskeluoikeuden peruuttamispäätöksen perusteella.
–
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen järjestäjällä (esim. sosiaali-
ja terveysalan perustutkinto, hierojan ammattitutkinto/koulutettu hieroja) on
velvollisuus antaa Valviralle tieto opiskelijan opiskeluoikeuden peruuttamista
koskevasta vireilläolosta, käsittelystä ja päätöksestä (myös toiseen
koulutukseen siirrosta) sekä sen perusteluista.
Opiskeluoikeuden
palauttaminen
•
Opiskelijan on osoitettava, että opiskeluoikeuden peruuttamisen aiheuttaneet
terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvät syyt ovat poistuneet.
•
Opiskeluoikeuden palauttamisen hakemiselle ei ole asetettu määräaikaa.
•
Koulutuksen järjestäjän asettama monijäseninen toimielin päättää
opiskeluoikeuden palauttamisesta.
•
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen järjestäjän on annettava
Valviralle tieto sen toimialaan kuuluvien tutkintojen opiskeluoikeuden
palauttamista koskevista päätöksistä ja niiden perusteluista.
•
Koulutuksen järjestäjän on hyvä tiedottaa opiskeluoikeuden palauttamisesta
kaikkia, jotka ovat olleet mukana opiskeluoikeuden peruuttamisprosessissa.
•
Koulutuksen järjestäjä huolehtii, että opiskelija saa tietää opiskeluoikeuden
palauttamiseen liittyvistä menettelyistä ja siitä, miten muutosta haetaan
opiskelijoiden oikeusturvalautakunnalta.
Koulutuksen
järjestäjän asettama monijäseninen toimielin:
•
Toimielin päättää opiskeluoikeuden peruuttamisesta ja palauttamisesta, määräaikaisesta
erottamisesta, asuntolasta erottamisesta sekä opiskelusta pidättämisestä.
•
Koulutuksen järjestäjällä voi olla vain yksi toimielin, vaikka se voi järjestää
koulutusta useilla koulutusaloilla ja eri toimipisteissä.
•
Koulutuksen järjestäjä päättää toimielimen toimintatavoista ja päätöksenteosta.
•
Monijäseninen toimielin voi olla myös monen koulutuksen järjestäjän yhteinen.
•
Toimielimessä tulee olla ainakin koulutuksen järjestäjän, opiskeluhuollon,
opettajien, työelämän ja opiskelijoiden edustus.
•
Opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevissa asioissa
toimielimessä pitää olla myös erikseen nimetty opiskelijan työssäoppimispaikan
edustaja, joka tuntee opiskelijan asian.
•
Koulutuksen järjestäjä nimeää toimielimen jäsenet enintään kolmeksi vuodeksi
kerrallaan ja nimeää myös toimielimen puheenjohtajan.
•
Opiskelijaedustajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt. Hänellä on toimielimessä
läsnäolo- ja puheoikeus.
•
Opiskelijaedustaja ei voi toimia toimielimen puheenjohtajana.
•
Koulutuksen järjestäjä perehdyttää monijäsenisen toimielimen jäsenet
tehtäväänsä.
•
Toimielimen äänivaltaiset jäsenet toimivat virkavastuulla, eli he vastaavat
itse siitä, että heidän toimensa ovat lain mukaisia esteellisyyssäädökset
huomioon ottaen.
Huumausainetestaus
• Huumausainetestaukseen
liittyvät säännökset koskevat kaikkien koulutusalojen tutkintoja.
•
Koulutuksen järjestäjän tiedotusvelvollisuus
–
Koulutuksen järjestäjä tiedottaa jo opiskelijaksi hakijalle ja erityisesti
opintojen alkaessa opiskeluun liittyvistä tilanteista, joissa opiskelija
voidaan velvoittaa esittämään huumausainetestiä koskeva todistus, jos
edellytykset testaamiselle ja todistuksen esittämiselle täyttyvät.
–
Koulutuksen järjestäjä tiedottaa, kenen nimeämänsä henkilön tehtäviin kuuluu
pyytää huumausainetestiä koskeva todistus sekä miten, kenelle ja milloin
huumausainetestiä koskeva todistus esitetään ja miten tiedot dokumentoidaan.
•
Huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisen velvoittamisen edellytykset:
1.
Koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus laatia yhteistyössä opiskeluhuollon
asiantuntijoiden kanssa päihdeohjelmaan selkeät kirjalliset toimintaohjeet
opiskelijoiden päihteiden käytön ehkäisemisestä ja päihdeongelmiin
puuttumisesta.
2.
Koulutuksen järjestäjä voi velvoittaa opiskelijan esittämään huumausainetestiä
koskevan todistuksen,
3. Jos on
perusteltua aihetta epäillä opiskelijan huumausaineiden vaikutuksen alaisena
olemista opintoihin kuuluvissa käytännön työtehtävissä tai työssäoppimisessa
tai että opiskelijalla on huumeriippuvuus.
4.
Lisäksi edellytetään, että testaaminen on välttämätöntä opiskelijan
toimintakyvyn selvittämiseksi ja että opiskelija toimii erityistä tarkkuutta,
luotettavuutta, itsenäistä harkintakykyä tai hyvää reagointikykyä vaativissa
tehtävissä.
5.
Lisäksi edellytetään, että opiskelijan toiminta kyseisissä tehtävissä huumeiden
vaikutuksen alaisena tai huumeista riippuvaisena johtaa johonkin seuraavista
tilanteista:
a)
vaarantaa vakavasti opiskelijan itsensä tai toisen henkeä ja terveyttä
b)
vaarantaa vakavasti liikenteen turvallisuutta
c)
vaarantaa vakavasti salassapitosäännöksin suojattuja tietoja
d) lisää
merkittävästi huumaavien aineiden laitonta kauppaa ja leviämistä.
•
Huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisen velvoittaminen ja siihen
liittyvät käytännöt ja yhteistyö
–
Koulutuksen järjestäjä voi velvoittaa opiskelijan menemään huumausainetestiin,
mikäli edellytykset siihen täyttyvät. Testaamisedellytysten täyttyminen on
syytä näkyä lomakkeessa, jolla opiskelija velvoitetaan menemään testiin.
–
Opiskelijalla tulee olla kuvallinen henkilöllisyystodistus.
–
Huumausainetestiä koskevan varsinaisen tutkimuslähetteen antaa lääkäri tai
huumausainetestaukseen perehtynyt terveydenhoitaja.
–
Tutkimuslähetteeseen kirjataan testattavan opiskelijan lääkitys.
Tutkimuslähetteen antajan on annettava testattavalle selvitys huumausainetestin
tarkoituksesta ja sisällöstä. Lisäksi tutkimuslähetteen antajan on annettava
testattavalle tieto mahdollisuudesta riitauttaa varmistettu positiivinen
testitulos.
–
Huumausainetestin tekee terveydenhuollon ammattihenkilö laatuvalvotussa
laboratoriossa.
–
Koulutuksen järjestäjä määrää huumausainetestiä koskevan todistuksen
vaatimisesta myös opintoihin kuuluvan työssäoppimisen aikana.
–
Koulutuksen järjestäjä ilmoittaa alaikäisen opiskelijan huoltajalle huumausainetestiä
koskevan todistuksen vaatimisesta.
–
Koulutuksen järjestäjä vastaa huumausainetestiä koskevista tutkimuksista ja
todistuksesta aiheutuvista kustannuksista.
Huumausainetestiä
koskevan todistuksen esittäminen ja päätöksenteko todistuksen mukaan
–
Koulutuksen järjestäjä määrää toimintaohjeissaan miten, kenelle ja milloin
huumausainetestiä koskeva todistus esitetään ja miten tiedot dokumentoidaan.
–
Huumausainetestiä koskeva todistus tulee esittää koulutuksen järjestäjän
määrittelemässä kohtuullisessa ajassa.
– Testin
luotettavuuden kannalta on tärkeää, että opiskelija menee testaukseen
viivyttelemättä.
–
Huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisestä kieltäytyminen tai
huumausainetestin positiivisen testaustuloksen perusteella annettu lausunto voi
johtaa kurinpitotoimiin, kuten kirjalliseen varoitukseen ja toistuessaan
opiskelijan määräaikaiseen oppilaitoksesta erottamiseen.
–
Koulutuksen järjestäjä ja opiskeluhuolto tekevät yhteistyötä opiskelijan
hoitoon ohjauksessa, mikäli opiskelijan esittämä todistus
huumausainetestauksesta antaa siihen aihetta.
–
Huumausainetestauksesta kieltäytyminen ei johda opiskeluoikeuden pidättämiseen.
Kuitenkin SORA-tutkinnoissa, mikäli koulutuksen järjestäjä perustellun epäilyn
vuoksi määrää opiskelijan menemään terveydentilan toteamiseksi laillistetun
terveydenhuollon ammattihenkilön tekemiin tarkastuksiin (jos ne ovat
välttämättömiä opiskelijan terveydentilan tai toimintakyvyn selvittämiseksi),
voi terveydentilaa koskevan todistuksen esittämisestä kieltäytyminen johtaa
opiskelijan opiskelusta pidättämiseen. Edellä mainitussa tilanteessa
huumausaineiden käyttöä tai päihderiippuvuutta voidaan pitää työssäoppimisen ja
käytännön tehtävien yhteydessä opiskelijan terveydentilaan ja toimintakykyyn
liittyvänä asiana. Tällöin opiskelusta pidättäminen voidaan nähdä
turvaamistoimenpiteenä.
Kurinpitotoimet
• Ei
hallintopäätöstä
– Jos
opiskelija häiritsee opetusta, käyttäytyy väkivaltaisesti tai uhkaavasti tai
vaarantaa toisen henkeä tai terveyttä, hänet voidaan määrätä poistumaan
kyseisen päivän jäljellä olevien oppituntiensa ajaksi.
–
Opiskelijan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään kolmen työpäivän
ajaksi, jos on vaara, että toisen opiskelijan tai oppilaitoksessa tai muussa
opetustilassa työskentelevän turvallisuus kärsii tai opetus tai siihen liittyvä
toiminta kohtuuttomasti vaikeutuu (630/1998, 35 §) opiskelijan väkivaltaisen,
uhkaavan tai häiritsevän käyttäytymisen vuoksi.
– Ellei
opiskelija noudata edellä mainittuja päätöksiä, opettajalla ja rehtorilla on
oikeus poistaa opiskelija opetustilasta, oppilaitoksen tilaisuudesta ja
oppilaitoksen alueelta. Jos opiskelija tässä tilanteessa tekee vastarintaa,
opettaja ja rehtori voivat käyttää tarpeellisia voimakeinoja, mutta eivät
voimankäyttövälineitä. Voimakeinoihin turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee
antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta koulutuksen järjestäjälle.
•
Hallintopäätökset
–
Kirjallinen varoitus (rehtori antaa); opiskelija häiritsee opetusta, käyttäytyy
väkivaltaisesti tai uhkaavasti, menettelee vilpillisesti tai muuten rikkoo
järjestystä, kieltäytyy huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisestä
tai on selvityksen perusteella käyttänyt huumausaineita muihin kuin
lääkinnällisiin tarkoituksiin siten, että hänen toimintakykynsä on heikentynyt.
–
Oppilaitoksesta erottaminen määräajaksi (enintään vuodeksi); opiskelijan teko
tai laiminlyönti on vakava tai opiskelija jatkaa kirjallisen varoituksen
perusteena ollutta epäasiallista käytöstä (monijäseninen toimielin päättää).
–
Asuntolasta erottaminen määräajaksi tai opintojen jäljellä olevaksi ajaksi
(monijäseninen toimielin päättää).
–
Opiskeluoikeuden pidättäminen; koskee vain SORA-tutkintoja. Opiskelija
kieltäytyy terveydentilan toteamiseksi suoritettavista tarkastuksista ja
tutkimuksista tai rikosrekisteriotteen toimittamisesta silloin, kun opinnot
edellyttävät olennaisesti alaikäisen parissa työskentelyä. Monijäseninen
toimielin pidättää opiskelijan opiskeluoikeuden siihen asti, kunnes opiskelija
suostuu tarvittaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin tai toimittaa pyydetyn
rikosrekisteriotteen.
•
Kuuleminen
– Ennen
opiskelijan erottamista oppilaitoksesta tai opiskelija-asuntolasta tai
kirjallisen varoituksen antamista kurinpitotoimeen johtava teko on yksilöitävä
ja opiskelijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
– Ennen
opiskelijan erottamista oppilaitoksesta tai opiskelija-asuntolasta on kuultava
myös alaikäisen opiskelijan huoltajaa.
•
Huoltajan tiedottaminen
–
Kurinpitorangaistuksista tulee tiedottaa alaikäisen huoltajalle.
–
Huumausainetestiä koskevan todistuksen vaatimisesta on ilmoitettava alaikäisen
opiskelijan huoltajalle.
•
Kurinpito ja syytteen vireilläolo
–
Opiskelijaa ei voida pidättää opiskelusta rikostutkinnan ajaksi.
– Jos
opiskelijaa vastaan on vireillä syyte yleisessä tuomioistuimessa, ei häntä
vastaan saa samasta syystä aloittaa tai jatkaa kurinpitomenettelyä.
– Jos
tuomioistuin tuomitsee opiskelijan rangaistukseen, hänelle ei saa samasta
syystä määrätä kurinpitorangaistusta.
–
Opiskelijan saa kuitenkin erottaa määräajaksi oppilaitoksesta tai erottaa
määräajaksi tai opintojen loppuajaksi opiskelija-asuntolasta, jos se on
perusteltua opiskelijan tekemän rikoksen perusteella.
•
Valituksen tekeminen
–
Koulutuksen on syytä tiedottaa ja antaa opiskelijalle ohjausta valituksen
tekemiseen liittyvistä käytänteistä ja aikatauluista.
Arkaluonteisten
tai salassa pidettävien tietojen käsittely
• Mitä
arkaluonteisia tai salassa pidettäviä tietoja koulutuksen järjestäjä voi saada?
–
opiskelijaksi hakijan (SORA-tutkinnot) terveystiedot
–
opiskelijan (SORA-tutkinnot) terveystiedot
–
rikosrekisteriote (SORA-tutkinnot), jos opintoihin tai työssäoppimiseen liittyy
olennaisesti työskentelyä alaikäisen kanssa
– huumausainetestiä
koskeva todistus (jos edellytykset huumausainetestiin lähettämiselle täyttyvät)
–
opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevat tiedot.
• Kuka
saa käsitellä arkaluonteisia tai salassa pidettäviä tietoja?
–
Koulutuksen järjestäjä määrää johtosäännössään tai muussa sisäisessä
määräyksessään, ketkä henkilöt saavat käsitellä arkaluonteisia tai salassa
pidettäviä tietoja ja millaisia tietoja tämä koskee. Hakija
n ja opiskelijan
terveydentilatietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka valmistelevat tai
tekevät päätöksen opiskelijaksi ottamisesta, opiskeluoikeuden peruuttamisesta,
opiskeluoikeuden palauttamisesta tai kurinpidosta tai antavat näistä
lausuntoja. Opiskelijan rikosrekisteriotetietoja saavat käsitellä vain ne
henkilöt, jotka valmistelevat tai tekevät päätöksen opiskeluoikeuden
peruuttamisesta.
–
Opiskelijan terveydentilaa ja toimintakykyä koskevia ja tehtävien hoidon
kannalta välttämättömiä tietoja on tiedon haltijalla oikeus antaa
salassapitosäännösten estämättä:
1.
oppilaitoksen rehtorille tai johtajalle ja oppilaitoksen turvallisuudesta
vastaavalle opiskelun turvallisuuden varmistamiseksi
2.
opinto-ohjauksesta vastaaville henkilöille muihin opintoihin ja tukipalveluihin
ohjaamista varten
3.
opiskeluterveydenhuollosta vastaaville henkilöille opiskelijan terveyden ja
turvallisuuden varmistamiseksi ja tarvittaviin tukitoimiin ohjaamista varten
4.
työssäoppimisesta vastaaville henkilöille opiskelijan sekä työssäoppimispaikan
henkilöstön ja asiakkaiden turvallisuuden varmistamiseksi
5.
poliisille ja koulutuksen järjestäjän edustajalle, joka on ensisijaisessa
vastuussa turvallisuusuhan selvittämisestä, välittömän turvallisuusuhan
arvioimiseksi tai sellaisessa tilanteessa, mikäli opiskelijan todetaan
terveydentilan arvioinnissa olevan vaaraksi muiden turvallisuudelle.
•
Arkaluonteisten tai salassa pidettävien tietojen säilyttäminen
–
Oppilaitoksen tulee säilyttää arkaluonteiset tai salassa pidettävät tiedot
erillään muista henkilötiedoista.
–
Arkaluonteiset tai salassa pidettävät tiedot poistetaan rekisteristä
välittömästi, kun niiden säilyttämiselle ei ole enää lakisääteisten tehtävien
edellyttämää perustetta (viimeistään neljän vuoden kuluttua tietojen
merkitsemisestä rekisteriin).
Katsoin Yle Areenasta ohjelmasarjan Jarkko ja kuuro Amerikka. Ohjleman alussa Jarkko Keränen esittelee itsensä ja ohjelmansa idean ennakkoluulojen murtamisesta. Hän sanoo, että Suomessa mahdollisuudet kuuroille ovat rajatut ja hän haluaa lähteä tutkimaan, ovatko asiat samalla tavalla myös Amerikassa, josta sanotaan, että se on mahdollisuuksien maa. Ohjelmasarjan aikana Jarkko tapaa mm. kuuron lentäjän, lääkärin, ravintolan omistajapariskunnan, sotilaan, rekkakuskeja, painijan ja kuurojen vanhempien kuulevan lapsen, joka on kyllä jo aikuinen. Hän vierailee myös kuurojen yliopistossa, jossa kuurot ovat enemmistö ja kuulevat vähemmistö.
VastaaPoistaSuomessa ei voi toimia ainakaan lentäjänä eikä rekkakuskina, jos on kuuro. Myöskään yhtään kuuroa lääkäriä ei ole Suomessa. Yksi sairaanhoitajaopiskelija kuulemma on, mutta hänenkään opintojensa aloittaminen ei ole ollut ongelmatonta. Kuurojen ei tarvitse käydä armeijaa Suomessa, vaikka sodissa oli mukana kuuroja sekä rintamalla sotilaina että lottina. Ainakin sen verran ohjelmasarjassa siis selviää, että Amerikassa on enemmän kuuroja työmarkkinoilla ja toimii sellaisissa ammateissa, joissa Suomessa ei voi toimia. Suomessa kuurojen työttömyysprosentti on 24 eli kaksinkertainen muihin verrattuna.
Ohjelmasarjan edetessä minusta alkaa entistä enemmän tuntua siltä, että kyse on enemmänkin kuulevien asenneongelmasta kuin siitä, mihin kuurot oikeasti kykenevät. Jos kuuroille annettaisiin enemmän mahdollisuuksia toimia eikä vain tuijotettaisi vamman aiheuttamia ongelmia, voisi löytyä ratkaisuja, joiden avulla kuuro voisi toimia työelämässä siinä missä kuulevakin. On olemassa paljon apuvälineitä, joilla voidaan korvata puuttuva aisti. Kaikki ohjelmassa esiintyneet ammatinharhjoittajat sanoivat myös, että kekseliäisyys ja sitkeys auttaa. Tätä samaa sanoi myös Raisa Ticklen näkövammaisten keskuksessa.
Sinnikkyyttä ja kekseliäisyyttä tosiaankin tarvitaan, jos haluaa edetä elämässään kuurona. Kaikki ohjelmassa haastatellut olivat tehneet kovasti työtä saavuttaaksen sen aseman, mikä heillä nyt oli. Melkein jokainen kertoi, kuinka oli pitänyt taistella ja tehdä jopa lakimuutosehdotuksia ja osoittaa monella tavalla olevansa pätevä. Kuuron työntekijän pitää olla sata kertaa parempi kuin kuulevan eikä virheitä saa tulla, koska silloin katsotaan heti, että se johtuu vammasta.
Minä jäin miettimään, miksi Suomessa Kuuro ei voi olla rekkakuski tai lääkäri tai lentäjä, jos Amerikassa voi.
Tämän ura- ja ammatinvalinnan osan kirjoittamisessa heräsi kiinnostus aistiyliherkkyyden ammatinvalinnan mahdollisiisn rajoitteisiin. Oli hienoa huomata, että rajoitteita onkin yllättävän vähän!(Pia)
VastaaPoista