AISTIYLIHERKKYYS
ELI SENSORISEN INTEGRAATION HÄIRIÖ
Aistiyliherkkyydellä tarkoitetaan
aistimusten säätelyn häiriötä, jonka vuoksi tavalliset aistitiedot ovat liikaa
ja henkilö reagoi niihin puolustautuvasti, hyökkäävästi tai vetäytyen.
Reagointiin liittyy voimakkaita kielteisiä tunneilmaisuja tai yliaktiivisuutta
tai muita käytöshäiriöitä. Aistiyliherkkyydestä käytetään myös termiä
sensorisen integraation häiriö. Sensorisella integraatiolla tarkoitetaan
aistitiedon jäsentämistä käyttökelpoiseen muotoon. Tämän toiminnan häiriö on
aivotoiminnan häiriö, joka vaikeuttaa aistien välittämän tiedon käsittelyä.
(Ayres 2008: 336, 399.)
SI-häiriö ei ole sairaus
Sensorisen integraation häiriö
(SI-häiriö) siis haittaa aivojen toimintaa Aivot eivät toimi luonnollisella
tavalla. Ne eivät jäsennä tai käsittele aisti-impulssien virtaa parhaalla
mahdollisella tavalla. Jos sensorinen integraatio ei toimi, oppimisesta tulee
vaikeaa, itseluottamus on puutteellista ja tavallisen elämän vaatimusten ja
stressin sietäminen heikkoa. Sensorisen integraation häiriö on kuin liikenneruuhka
aivoissa: osa tiedoista juuttuu ruuhkaan eikä ole aivojen käytettävissä. (Ayres
2008: 87 - 88.)
SI-häiriö ei ole sairaus, mutta se
voi olla yksi tekijä oppimisvaikeuksien takana. Monet oppimisvaikeudet ovat
seurausta heikosta sensorisesta integraatiosta. Se ei vaikuta älykkyyteen,
mutta vaikeuksia voi ilmetä esimerkiksi ideoinnissa ja opitun yleistämisessä.
SI-häiriöisen lapsen taitoalueet kehittyvät epätasaisesti, joten lapsi toimii
jollakin alueella ikätasonsa mukaisesti, mutta jollakin toisella alueella
ikäisiään heikommin. (Ayres 2008: 89, 91.)
SI-häiriön tunnistaminen
SI-häiriön syistä tiedetään vähemmän
kuin sen hoidosta, ja sitä ei ole kovin helppo tunnistaa, sillä se ilmenee
hyvin eri tavalla eri ihmisillä. Yleisiä ilmenemismuotoja ovat seuraavat:
· yliaktiivisuus
ja keskittymisvaikeudet
· käytösongelmat
o haastava
lapsi
o herkkä
loukkaantumaan
o vaikea
sietää stressiä
· puheen
ja muun kehityksen viiveet
· lihasjänteyden
ja koordinaation vaikeudet
o puutteellinen
keho- ja painovoima-aistin ongelmat aiheuttavat kömpelyyttä
· oppimisvaikeudet
koulussa
o lukemaan
ja kirjoittamaan oppiminen vaikeaa, koska se vaatii monipuolista aistitietojen
yhdistelyä
· murrosiässä
vaikuttaa itsetuntoon ja keskittymiskykyyn
o tiettyjen
toimintojen välttelyä
o tehtäväsarjojen
suunnittelu vaikeaa
o tehtävän
loppuun saattaminen vaikeaa
o keskeytykset
vaikeuttavat toimintaa ja häiritsevät keskittymistä.
Erilaiset aistimukset liittyvät
yhteen ja muodostavat monimutkaisia toimintoja, joita ihminen tarvitsee
oppiakseen ja ollakseen onnellinen. (Ayres 2008: 94 - 98.)
Liikeaistin eli vestibulaarisen aistijärjestelmän häiriöt
Vestibulaarisella
aistijärjestelmällä tarkoitetaan sitä aistijärjestelmää, joka reagoi pään
asentoon ja sen muutoksiin suhteessa maan painovoimaan sekä liikkeen
kiihtymiseen ja hidastumiseen. (Ayres 2008: 338.) Liikeaistilla on vaikutusta
monien taitojen kehitykseen. Sensorisen integraation häiriöstä kärsivällä
silmien välityksellä saatu aistitieto ei yhdisty kehon välittämään painovoima-
ja liikeaistimukseen kunnolla ja tästä johtuen lapsi ei esimerkiksi hahmota
huonekalujen sijaintia ja voi törmäillä niihin. Häiriö aiheuttaa onnettomuus-
ja tapaturma-alttiutta. Myös tilan hahmottaminen on vaikeaa. (Ayres 2008: 111 -
113, 122 – 125, 338.)
Häiriö vaikuttaa oppimiseen. Jos
lapsella on häiriöitä liike ja painovoima-aistin kanssa ongelmia alkaa yleensä
ilmetä lukemisessa, laskemisessa ja muussa oppimisessa. Lukemaan ja
kirjoittamaan oppimisessa pitää erotella ja yhdistää hyvin erilaisia
aistimuksia. Aivojen on kyettävä käsittelemään näköaistin välityksellä saatua
tietoa ja yhdistää se kieltä käsittelevien ja muistin sisältäviin aivojen osien
tietoon. Kirjoittamisessa näihin pitää vielä yhdistää käsistä ja sormista
tulevat aistimukset ja sen jälkeen on jäsennettävä kynää tai näppäimistöä
käsittelevien lihasten liikkeet. (Ayres 2008: 126 - 129.)
Nämä ongelmat voidaan helposti
tulkita dysleksiaksi tai tarkkaavaisuuden häiriöksi tai jopa tunne-elämän
ongelmiksi. Lapset eivät kuitenkaan hyödy tavanomaisesta erityisopetuksesta
samalla avalla kuin muut oppimisvaikeuksiset lapset, sillä he tarvitsisivat
lisäksi sensorisen integraation terapiaa, jossa pyritään vaikuttamaan
aistitiedon käsittelyn kehittymiseen. (Ayres 2008: 129.)
Tuntoaistin
eli taktiilisten aistimusten häiriöt
Jotkut
ihmiset reagoivat yliherkästi useisiin erilaisiin aistimuksiin, kun toiset vain
yhdenlaisiin. Jos aivot eivät vaimenna jostain aistijärjestelmästä tulevia
aistimuksia, ne alkavat häiritä ja aiheuttavat odottamattomia
käyttäytymisreaktioita. Yliherkkä reagointi tuntoaistimuksiin ei näy
voimakkaasti ulospäin, mutta voi silti olla toiminnan kannalta vakava hermoston
toimintahäiriö. Tällainen on melko yleistä lapsilla, joilla on
oppimisvaikeuksia, kehitysviiveitä tai vaikeampi kehityshäiriö.
Tuntoaistimuksiin yliherkästi reagoiva on usein yliaktiivinen ja
keskittymiskyky on heikkoa. Aina ei kuitenkaan taustalla ole hermostollista
häiriötä, vaan yliaktiivisuuteen on jokin muu syy. Hermostollinen häiriö ei
sinänsä vaikuta oppimiskykyyn, mutta sen aiheuttama epämukavuus ja
käyttäytymisreaktiot tekevät oppimisesta vaikeaa. (Ayres 2008: 177 - 178.)
Yliherkkä reagointi
tuntoaistimuksiin tarkoittaa taipumusta reagoida kosketukseen voimakkaan
kielteisesti. Muille tavanomaiset tuntoaistimukset saavat aikaan voimakkaita
reaktioita hermostossa ja aiheuttavat kielteisiä tunteita ja
käyttäytymisreaktioita. Hermosto on herkistynyt vastaanottamaan aistimuksia
koko ajan eikä pysty vaimentamaan niitä. Aistimukset tekevät olon epämukavaksi
ja lapselle voi tulla tarve liikkua tai liikuttaa kehoaan koko ajan esimerkiksi
siksi, että vaatteet ja iho tuntuvat epämiellyttäviltä. (Ayres 2008: 178 -
179.)
Kosketusyliherkkyys voi vaikuttaa
myös sosiaalisiin suhteisiin, sillä lapsi välttelee tai kokee varsinkin vieraan
ihmisen kosketuksen epämiellyttävänä. Ystävällinen kosketus saa lapsen
aistijärjestelmän hyökkäys- tai puolustusasemiin. Toiset voivat tulkita tämän
epäystävällisyydeksi tai torjunnaksi, vaikka siitä ei olisikaan kyse. Toisten
lasten kanssa leikkiminen voi olla vaikeaa, koska toiset eivät tiedä, mikä
tekee lapsen olon epämukavaksi. (Ayres 2008: 179, 182.)
Tällaisen lapsen tunne on
todellinen, eikä sitä tulisi väheksyä. On parempi tarkkailla lasta ja hänen
reagointiaan ja antaa hänen esimerkiksi pitää juuri niitä vaatteita, joista hän
pitää ja välttää tilanteita, joissa hän ilmiselvästi tuntee olonsa epämukavaksi.
Aistikokemuksia voi yrittää lisätä vähitellen arjen tilanteisiin ja leikkeihin,
mutta lasta ei tulisi pakottaa mihinkään. Työntö- ja veto leikit, raskaiden
esineiden kantaminen ja hyppiminen rauhoittavat usein lasta. Opettajille,
sukulaisille ja muille lapsen kanssa oleville kannattaa kertoa asiasta, jotta
vältyttäisiin lapsen käyttäytymisen vääriltä tulkinnoilta. (Ayres 2008:
186 - 187.)
Näkö- ja
kuulohahmottamisen häiriöt
Näköhahmottamisen
häiriöt voivat ilmetä esimerkiksi värittämisessä, kirjoittamisessa tai
lukemisessa, sillä näihin toimintoihin tarvitaan tarkkaa näköaistimuksen
havainnointia ja tulkintaa. Vaikeudet voivat ilmetä myös siinä, että lapsi ei
hahmota omaa sijaintiaan tilassa. Pallon heittäminen, jonossa seisominen tai
järjestyksen pitäminen voi tuottaa ongelmia. Myös etäisyyksien arvioiminen on
vaikeaa. Nämä voivat johtua heikosta tilanhahmotuskyvystä eli spatiaalisesta
hahmotuksesta. (Ayres 2008: 192, 197.)
Jotkut lapset reagoivat yliherkästi
normaaleihin kodin ääniin. Toisten lasten huuto ja kirkuminen voi olla lapsesta
erittäin ärsyttävää. Lapsi voi säikähtää helposti ääniä ja muuttua pelokkaaksi.
Tällöin kannattaa seurata lasta ja tarkkailla, mitkä äänet aiheuttavat
voimakkaita reaktioita ja ohjata lapsi pois tällaisista tilanteista, jos se on
mahdollista. . (Ayres 208: 255.)
Puhumisessa ja puhumaan oppimisessa
kuuloaistilla on merkittävä osuus. Lisäksi nämä taidot vaativat monimutkaista
motorista suun ja kielen lihasten ohjailua. Puhumisessa pitää järjestää
liikkeiden sarja, joka tuottaa sanan muodostamat äänteet. Aivojen on
päätettävä, mikä äänne ja sana tulee minkäkin jälkeen. Hyvään artikulaatioon
tarvitaan tarkkoja suun, kielen ja huulten liikkeitä. Puhe ja kieli ovat yksi
sensorisen integraation eli aistitoimintojen yhdistämisen lopputuotteita, joten
on ilmiselvää, että jos lapsella on sensorisessa integraatiossa, se näkyy
jollain tavalla toiminnoissa, joissa tarvitaan puhetta ja kieltä . (Ayres
2008: 201.)
Sensorisen integraation terapia
Sensorisen integraation terapiaa on
kehitetty 1960-luvulta lähtien, ja se on yksi toimintaterapian erityisala.
Terapiasta ja terapiakoulutuksesta löytyy lisätietoa Sensorisen integraation
terapian yhdistyksen kotisivuilta osoitteesta http://www.sity.fi . Häiriön arviointiin ja
tunnistamiseen käytetään Sensorisen integraation ja praksian testistöä (SIPT)
ja testin tekemiseen tarvitaan erillinen terapiakoulutus. Terapian antamiseen
on olemassa oma koulutus, jossa terapeutit saavat koulutusta muun muassa
neurotieteissä. Terapeutti osaa arvioida lapsen aistijärjestelmän toimintaa ja
suunnitella ympäristön, joka auttaa lasta kehittymään. Terapeutin tärkeä
tehtävä on houkutella ja kannustaa lasta toimimaan niin, että toiminta vaikuttaa
aivojen kehittymiseen. (Ayres 2008: 221, 225, 227, 238; Sensorisen
integraation terapian yhdistys.)
Vanhemmat
tai opettajat SI-häiriöstä kärsivän lapsen tukena
Arkipäivän
toiminnat ja kokemukset ovat tavanomaista haasteellisempia sensomotorisesta
häiriöstä kärsivälle lapselle. Siksi lapsi ei luota omiin kykyihinsä ja hänellä
voi olla heikko itsetunto, hän voi kokea helposti turhautumista tai
riittämättömyyttä, kun ei pysty toimimaan samalla tavalla kuin muut. Muiden
kielteinen reagointi lapsen toimintaan vaikuttaa voimakkaasti lapseen.
Myönteinen suhtautuminen ja kannustava asenne lapsen toimintaa kohtaan tukee
merkittävästi lasta. (Ayres 2008: 247 – 248.)
Ensimmäinen askel lapsen tukemisessa
on ongelman hyväksyminen ja ymmärtäminen, että se johtuu aivotoiminnasta eikä
lapsen omasta tahdosta. Hermoston toiminta tekee lapsen erityisen
haavoittuvaksi ja kaikki muutokset, liikkeet, aistiärsytykset, sekaannukset
saavat lapsen helposti tolaltaan. Lapsi tarvitsee siksi paljon aikuisen
hyväksyntää ja turvallisuutta. Jos aikuinen huomaa, että lapsen ympäristössä on
liian paljon ärsykkeitä, lapsi tulisi ohjata pois tilanteesta rauhalliseen
paikkaan tai vähentää ympäristön ärsykkeitä. Aikuisen pysyminen rauhallisena
auttaa lasta rauhoittumaan. (Ayres 2008: 249 – 249.)
Tilanteessa, jossa lapsi menettää
itsehillintänsä, eivät auta rangaistukset. Lapsen rankaiseminen vain heikentää
hänen itsetuntoaan entisestään. Lapsi tuntee olonsa huonoksi jo siksi, että
menettää malttinsa eikä hallitse omaa käytöstään, joten rankaiseminen vain
pahentaa syyllisyyden ja häpeän tunnetta. Rangaistuksen sijasta lapsi tarvitsee
jotain, joka auttaa häntä rauhoittumaan. Lapsi kannattaa ohjata pois
stressitilanteesta johonkin rauhalliseen paikkaan. Jokin rakas esine, halaus, rauhallinen
selän silittäminen sekä viileä ilma auttavat aivoja säätelemään impulssivirtaa
ja näin yliaktiivisuus vähenee ja lapsen olo rauhoittuu. (Ayres 2008: 249 –
250.)
Rankaisemisen välttäminen ei
kuitenkaan tarkoita rajattomuutta. Rajat tulee asettaa selkeästi. Positiivista
käyttäytymistä kannattaa palkita ja sopimattomasti käyttäytyminen voi
esimerkiksi johtaa joidenkin oikeuksien menettämiseen. Lapsen itsetuntoa
kannattaa tukea huomioimalla ja kertomalla lapselle asiat, jotka hän on tehnyt
oikein. Myönteistä käytöstä tulee painottaa ja kielteinen jättää huomioimatta.
Tekojen seuraukset tulee selittää ja kertoa, mitä tietynlaisesta
käyttäytymisestä seuraa. Kuten kaikkien lasten kanssa toiminnan tulee olla
johdonmukaista ja selkeää. (Ayres 208: 250 - 252.)
Järjestelmällinen ympäristö, elämän
ja kodin tai koulun hyvä järjestys, auttavat aivoja säilyttämään tasapainon.
Kaikilla toiminnoilla tulisi olla oma aikansa ja tavaroilla oma paikkansa.
Lasta kannattaa opettaa pitämään kiinni aikatauluista ja tavarat
järjestyksessä, sillä se kompensoi puutteellista aivotoiminnan
jäsentyneisyyttä. SI-häiriöinen lapsi on myös onnettomuusalttiimpi kuin muut.
Hyvä järjestys ja siisteys auttavat lasta välttämään kompastumista tavaroihin.
Vaaralliset välineet kannattaa pitää poissa lapsen ulottuvilta. Vaaran paikat
tulisi selvittää etukäteen ja poistaa riskitekijät ennen kuin onnettomuus
tapahtuu. (Ayres 208: 252, 262.)
Lähteet:
Ayres, Jean,
A. 2008: Aistimusten aallokossa. Sensorisen integraation häiriö ja terapia. Opetus
2000. PS-kustannus. Jyväskylä.
Sensorisen integraation
terapian yhdistys. www.sity.fi
Yle/henkilöilta Minna Dufton
Prinsessatkin huutaa joskus" - elämää aistiyliherkän lapsen kanssa
Sensorisen integraation häiriöön kuuluva aistiyliherkkyys on valtaosalle
suomalaisista vielä vieras asia, vaikka häiriönä se ei ole uusi eikä
harvinainen. Kukka Sariola sai ensimmäiset merkit
kuopuksensa Ellin aistiyliherkkyydestä heti itkuisen vauvan synnyttyä.
Arki uhmaikäisen SI-lapsen kanssa vaatii vahvaa ennakointia, tilannetajua ja
aikaa. Vanhemman jaksamista tukevat pienetkin onnistumisen ilot.
”Alusta alkaen tajusin, että nyt on
jotain outoa. Yöt Ellin kanssa olivat rikkinäisiä ensimmäiset kaksi ja puoli
vuotta ja hän rauhoittui usein vain voimakkaaseen liikkeeseen, kieputukseen,
heijaamiseen tai vaunuihin. Hän oli temperamentiltaan hyvin herkkä ja itkuinen
vauva ja itkuisuus vain jatkui jotenkin kummallisen korostuneesti. Sitten
tulivat ne ruokailun vaikeudet ja homma räjähti käsiin”: Kukka kertoo.
Puolitoista vuotta sitten Kukka alkoi saada päiväkodista puheluita töihin.
Elli oli saanut raivokohtauksia, paiskonut tavaroita, repinyt tukkaansa,
raapinut raajojaan tai purrut itseään ranteista. Kukka oli kauhuissaan ja
epäili äitinä tehneensä jotakin väärin. Neuvolapsykologi sitten selitti, että
lapsi hakee kipukokemuksen kautta syväaistikokemuksia tasatakseen
ylikuormittunutta aistijärjestelmäänsä.
Taustalla vaikea synnytys?
SI-häiriöstä ja sen laajuudesta Suomessa on vasta vähän tutkimusta eikä sitä
ole tilastoitu. Häiriön aiheuttajasta ei myöskään ole tarkkaa tietoa, mutta
Kukan ja Ellin kohdalla osasyyksi aistijärjestelmän vikoihin on arveltu Ellin
vaikeaa synnytystä. Myös perinnölliset taipumukset aistiylihäiriöön ovat
mahdollisia. Ellin SI-häiriö on todettu äärimmäisen laaja-alaiseksi etenkin
tuntoaistin ja kuuloaistin alueilla.
”Elli ei juurikaan tunnista kylmää, kunnes esimerkiksi kädet ovat jo ihan
pakkasenpuremilla. Hän nauttii kylmistä kylvyistä ja pesee mielellään kädet
jääkylmällä vedellä. Joskus, jos Elli satuttaa vaikka varpaansa, hän saattaa
kauhuissaan kirkua, että leikkaa äiti mun varvas irti! Ruoan suhteen hän on
valikoiva: karkeat rakenteet, kuten esimerkiksi näkkileipä, ovat hänelle
mieluisia. Vauvana yllätin hänet pistelemässä tyytyväisenä todella tulista
jalopenomakkaraa poskeensa”: kuvailee Kukka.
Arki aistiyliherkän uhmaikäisen kanssa on arvaamatonta ja vaatii
vanhemmalta erityistä kärsivällisyyttä ja rauhallista läsnäoloa.
”Elli tarvitsee kaikissa arjen toiminnoissa rutkasti aikaa. Kiirettä hän
ei voi sietää, oli sitten kyse siirtymätilanteista, ruokailusta tai
pukeutumisesta. Vaatteet saattavat olla Ellille todella vaikeita hyväksyä ja
pesulaput on ehdottomasti poistettava ennen käyttöönottoa. Arjen helmiä ovatkin
onnistumiset ihan perusjutuissa. Joka kerta, kun ne sujuvat ilman hirveätä
taistelua, olen ikionnellinen ja se valaa sellaista vahvaa uskoa itseeni äitinä”:
sanoo Kukka.
”Elli on monin tavoin poikkeuksellisen lahjakas. Hän oppii
salamannopeasti, oli kyse kävelystä, puheesta, laulusta, lorusta tai mistä
vain. Hän on myös todella taitava piirtämään ja saattaa yllättäen laulaa laulun
vaikkapa englanniksi ymmärtämättä siitä itse sanaakaan. Aistiyliherkkyys näkyy
Ellissä kirkkaimmin tietynlaisena estottomuutena. Hän juoksee vaikka päin
kokeillakseen, miltäköhän se tuntuu. Elli jakelee auliisti suukkoja ja haleja
ympärilleen ja on riehakas leikkijä, mikä tekee hänestä tykätyn leikkikaverin.
Sanalla sanoen, hän on aivan ihana”: kuvailee Kukka.
Julkaistu 15.02.2016 - 16:55. Päivitetty 15.02.2016 - 22:14
Yle/henkilöilta Minna Dufton
Sity.ry/facebook.fi
LISÄTIETOA LINKEISTÄ:
http://www.siglobalnetwork.org
Sity.ry/facebook.fi
KIRJALLISUUTTA:
Aistimusten aallokossa – Sensorisen integraation
häiriöja terapia (2008). A. Jean Ayres. (Käännös teoksesta: Sensory Integration
and the Child. Understanding hidden
sensory challenges). PS-kustannus, Jyväskylä.
Tahatonta tohellusta – Sensorisen integraation häiriö
lapsen arkielämässä (2003). Carol Stock Kranowitz.
(Käännös teoksesta: The out-of-sync child: recognizing and coping with sensory
integration dysfunction). PS kustan nus, Jyväskylä.
Leikki linkkinä lapseen – Toimintaterapiaa sensorisen
integraation keinoin (2001). E.Yack, S. Shutton, P.
Aquilla. (Käännös teoksesta: Building Bridges through Sensory Integration). PS-kustannus, Jyväskylä.
Kun lapsi ei opi leikkimään – Aistitoimintojen yhdentymishäiriöt
ja sensorisen integraation terapia (1987). A. Jean Ayres.
(Käännös teoksesta: Sensory Integration and the Child). Valtion painatuskeskus, Helsinki.
SITY – Sensorisen Integraation Terapian Yhdistys ry
1992-2002 juhlajulkaisu. Sity ry.
Sensory
integration. In Occupational therapy for children (2008). Case-Smith, J.
(eds.). D. Parham, Z. Mailloux. 5th ed. Mosby.
Play in Occupational Therapy for Children
(2007). L.D. Parham, L.S. Fazio. Mosby Company.
Sensational Kids
– Hope and Helping for Children with Sensory Processing Disorder (SPD) (2006).
Lucy Jane Miller. New York: G.P. Putnam´s Sons.
The Out of Sync
Child has Fun – Activities for Kids with Sensory Processing Disorder. Revised
edition.(2006). Carol Stock Kranowitz. Perigee Book, Penguin Group.
Sensory
Integration Theory and Practice (2002). A.C. Bundy, S.J. Lane, E.A. Murray
(eds.) 2nd ed. F.A. Davis Company, Philadelphia.
Understanding
the Nature of Sensory Integration with Diverse Populations (2001). S. Smith
Roley, E. Imperatore Blanche, R.C. Schaaf (eds.). Therapy Skill Builders.
Kun kirjoitimme tätä artikkelia, mietimme yhteyttä erityisherkkyyteen, joka on nyt ollut melko paljon esillä. Sensorisen integraation terapialla on oma yhdistyksensä Sity (http://www.sity.fi/) ja ertyisherkillä omansa HSP Suomen erityisherkät (http://erityisherkat.wixsite.com/erityisherkat). Minusta näillä kahdella ilmiöllä on jotain yhteistä, mutta silti ne ovat eri asioita. Lähetin ihmettelyni Sityn tiedottajallekin, mutta en ole saanut mitään vastausta. Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä mieltä muut ovat tästä. Onko teidän mielestänne näillä kahdella asialla yhteys vai ovatko ne aivan eri asioita. Toisaalta näissä lähestytään myös autismiin liittyviä kysymyksiä. Mikä näiden kahden ilmiön suhde on autismiin? (Satu)
VastaaPoistaTämän artikkelin kirjoittamisessa heräsi kiinnosti myös aistiyliherkkyyden opiskeluun. Todella mielenkiintoinen kokemus!
VastaaPoista